Actualizado 24/04/2015 08:11

La cooperativa manresana mengemBages engega un projecte per garantir la continuïtat de les botigues de barri

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El seu objectiu és "recuperar una manera de consumir, però innovar en la manera de comprar"

Manresa (ACN).-

La Montserrat Rossell feia 35 anys que regentava la fruiteria Jódar al barri de la Sagrada Família de Manresa, fins que li va arribar l'hora de jubilar-se. D'altra banda, la Montserrat Mascaró en feia 30 que despatxava a la botiga de Ca la Montse, al barri de la Parada. Totes dues tenien dificultats per trobar algú que les rellevés en el negoci fins que els va passar per davant l'oportunitat de mengemBages. Aquesta cooperativa manresana ha engegat un projecte per recuperar les botigues de barri i crear una xarxa d'economia local. Segons ha explicat a l'ACN la responsable de mengemBages, Alba Rojas, "volem recuperar una manera de consumir, però innovar en la manera de comprar".MengemBages és una plataforma on-line que facilita el contacte entre productors locals i consumidors. El projecte va néixer l'any 2011 i forma part de la cooperativa mixta de treball i consum Frescoop SCCL. Ara, la iniciativa fa un pas endavant i acaba d'engegar un projecte per revalortizar les botigues de barri. De moment, mengemBages s'ha fet càrrec de dos establiments d'alimentació, un al barri de la Sagrada Família i l'altre a la Parada, dos negocis amb més de trenta anys d'història, i també dels horts de Cal Climent.

Les seves propietàries, Montserrat Rossell i Montserrat Mascaró, tenien por que amb el traspàs del negoci es perdés "l'ADN" dels establiments. "Ja tocava jubilar-me però em feia molta pena tancar i que es perdés una botiga de barri perquè aquí ens coneixem tots", ha explicat Rossell. Per això, ha dit, "quan se'ns va plantejar l'oportunitat de mengemBages ens va agradar molt perquè volien continuar amb la línia de gènere i de qualitat de la botiga". També ho creu Mascaró, qui ha relatat que està molt contenta que es continuï amb la mateixa filosofia de negoci.

Les noves coordinadores de les botigues són la Isabel Álvarez i la Laura Martínez, que en els darrers mesos han treballat colze a colze amb les antigues propietàries per conèixer de primera mà el funcionament dels establiments i impregnar-se del seu coneixement. "Durant aquest temps he estat assalariada de la Montserrat i he treballat al seu costat per conèixer la gent del barri i la manera de treballar a la botiga. Realment ha estat un màster d'aprenentatge d'una persona que porta tants anys venent", ha relatat Álvarez.

Els clients es converteixen en amics

Un dels trets característics de les botigues de barri és la proximitat que hi ha entre botiguer i client. De fet, la Montserrat Mascaró va més enllà i creu que els clients s'acaben convertint en amics. "Quan vaig jubilar-me vam organitzar una festa de comiat i va venir tothom a acomiadar-se. No ens esperàvem tanta gent, però és que aquí més que clients fas amics", ha expressat Mascaró.

De la seva banda, l'expropietaria de la Fruiteria Jódar, ha explicat que, a diferència de les grans superfícies, els clients que van a les botigues de barri s'hi troben "persones agradables que procurem saber què volen". La nova coordinadora de l'establiment, Isabel Álvarez, ha relatat que allò que més l'ha sorprès és la "confiança" que els clients tenen amb les botigueres. "Estic contenta perquè a través d'aquesta confiança hem pogut anar introduint nous productes a la gent i n'estan molt contents", ha explicat.

Innovar en la forma de comprar, recuperar la manera de consumir

La coordinadora de mengemBages, Alba Rojas, ha explicat que van decidir aventurar-se a regentar botigues pròpies perquè "vam creure que encaixaven amb la filosofia del projecte". Aquests petits negocis "creen xarxes d'economia local i tenen un rendiment al territori", creu Rojas, motiu pel qual "ens hem llançat a la piscina per mantenir l'activitat dels establiments".

Segons Rojas, el repte de la iniciativa és "recuperar una manera de consumir, però innovar en la manera de comprar". "Tenim unes botigues de barri de tota la vida que ofereixen productes d'origen i proximitat i, a més, els clients tenen la possibilitat de fer la compra 'on-line' i utilitzar les botigues com a punt de recollida", ha detallat la coordinadora del projecte. Els clients també tenen l'opció que la compra que fan a través d'Internet se'ls hi entregui a casa amb uns repartidors que hi arriben en bicicleta o tricicle, gràcies a una col·laboració amb l'empresa Mbici.

Valoritzar el producte de temporada

Un dels reptes de mengemBages és posar en valor els productes de temporada. Alba Rojas ha explicat que "els nostres avis ja consumien els productes de temporada que hi havia al mercat, ja que antigament no hi havia una circulació tan àmplia de productes". Rojas creu que "no està malament trobar de tot i tenir un mercat tan ric, però ens semblava que nosaltres havíem d'apostar pels productes que tenim aquí al territori i fer la tasca de divulgació". De fet, la coordinadora de la cooperativa creu que en els darrers anys hi ha hagut un "canvi de consciència" en la manera de consumir de la població.

De la seva banda, Climent Solà, propietari dels terrenys de Cal Climent que ara gestiona mengemBages, ha explicat la importància dels productes de proximitat i "de posar a la taula un enciam que feia un hora que estava al camp". Segons ell, des de fa un temps es tornen a revaloritzar aquest productes i "sembla que ara torna a haver-hi aquest anhel de buscar verdures fresques i no només per part de la gent gran, sinó que els joves també hi estan entrant".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés