Actualizado 11/08/2015 10:05

El Clàssic Penedès modificarà la normativa després del primer any de vida per consolidar-se com a producte "elitista"

La DO espera incorporar nous elaboradors que ara són reticents a abandonar la marca 'Cava'

Subirats (ACN).-

El Clàssic Penedès afronta un imminent canvi de la normativa que en regula la producció, coincidint amb el primer aniversari d'aquesta marca fixada per la DO Penedès per identificar els seus vins escumosos. L'objectiu és consolidar el producte com a "elitista", tal com ha explicat a l'ACN el president de la DO Penedès, Josep Maria Albet i Noya. Així, s'acotaran les varietats de raïm admeses per produir Clàssic -actualment es pot elaborar amb qualsevol de les varietats conreades al Penedès-, de manera que se'n reforci la qualitat. A mesura que la marca evolucioni, Albet i Noya confia poder incorporar diversos productors que actualment són reticents a abandonar la denominació 'Cava'."Amb la nova volta de cargol que volem fer, ell sol anirà assentant-se com a marca". Josep Maria Albet i Noya defensa així els nous criteris de producció del Clàssic que vol aprovar el Consell Regulador de la DO Penedès per enfortir la condició de producte de "gamma alta". La consolidació del Clàssic, el desplegament del mapa de subzones vitivinícoles del Penedès i el reforç de la promoció dels vins d'aquesta zona són els reptes principals que Albet i Noya es planteja pels propers quatre després d'haver estat re escollit President.

Pel que fa a la consolidació del Clàssic, Albet i Noya remarca insistentment que l'objectiu de la DO Penedès en cap moment ha estat "fer moltes ampolles, sinó fer-les molt bones". És en aquest sentit que considera fonamental limitar les varietats de raïm permeses per a la seva elaboració. Concretament, durant aquesta propera verema el Consell Regulador té previst elaborar un estudi de cadascuna de les varietats per poder escollir posteriorment quines seran acceptades.

Davant les reticències que va provocar l'estrena de la marca Clàssic entre els elaboradors de cava, el President de la DO Penedès assegura que els dos productes competeixen només en el 20% del mercat, que és el percentatge que ocupen els escumosos catalans d'alta qualitat. "Evidentment que hi ha friccions perquè estem sobre la mateixa zona, solapats en una part del territori Penedès", explica, però insisteix que, en el fons, el Clàssic i el Cava tenen objectius distants: "el Cava és un producte molt més massiu i nosaltres som un producte molt més elitista i específic".

Josep Maria Albet i Noya està convençut que la marca Clàssic guanyarà solidesa amb el pas dels anys, i confia que això despertarà l'interès de diversos empresaris de la zona del Penedès que ara produeixen sota la DO Cava. Assegura que "hi ha molts elaboradors que tenen un sentiment de Cava del 'Penedès' però no ho poden dir perquè no és la seva línia", ja que la DO Cava engloba diverses comunitats autònomes i "preus molt dispars". En aquest sentit, afirma que el Clàssic és un producte "més arrelat" i que, si realment els elaboradors volen apostar-hi, hauran de prescindir de la denominació 'cava', malgrat actualment sigui més comercial.

Subzones per estimular els elaboradors

D'altra banda, el re escollit President de la DO Penedès també s'ha proposat culminar el desplegament de les subzones vitivinícoles. El passat mes de maig, es va donar llum verda a un etern reclam de bona part dels elaboradors, que volien que es reconegués la singularitat de cadascuna de les àrees del Penedès, on els desnivells geogràfics condicionen les característiques del vi. Finalment, van quedar aprovades set subzones: Conca del Riu Anoia, Valls del Bitlles, Conca del riu Foix, Serra d'Ancosa, Massís del Garraf i Costers de l'Ordal, Marina del Garraf i Costers del Montmell.

Les primeres ampolles amb etiquetes que incloguin el nom d'aquestes subzones està previst que es comercialitzin el 2016, segons Josep Maria Albet i Noya, qui considera que és una catalogació que ha de servir com a "estímul pels elaboradors". En aquesta línia, lamenta que "a vegades el Penedès s'ha fet petit per anar al mercat", assegurant que els empresaris d'algunes zones no han pogut promocionar les seves singularitats. Ara, però, Albet i Noya, celebra que "es pot potenciar la diversitat".

Comunicació més punyent

Finalment, Albet i Noya vol "replantejar" l'estratègia comunicativa de la DO Penedès. El primer pas que vol donar és amb la propera campanya de Nadal, que anuncia que serà "atrevida i provocadora" per trencar amb l'esquema "tradicional" seguit fins ara. En paral·lel, la DO incrementarà el pressupost destinat a la publicitat 2.0, ja que el President confia que els nous canals a través de les xarxes socials els permeten accedir a sectors de públic no consolidat, com la gent jove.

Al mateix temps, Josep Maria Albet i Noya insisteix en la necessitat d'unificar la senyalització del territori, ja que critica que és un factor que els pot restar eficàcia en l'arribada de visitants a la zona. Per avançar sobre aquesta qüestió, la DO Penedès ha aprovat el disseny homogeni de les indicacions que hauran d'incorporar els elaboradors per tal que "hi hagi ordre" i els visitants puguin identificar amb facilitat on són les empreses i a quina DO pertanyen.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés