Publicado 30/04/2015 09:12

Un centenar de comunitats de veïns de l'Hospitalet de Llobregat no poden recuperar els diners dipositats en l'administrador de finqu

L'immoble de Josep Pla 49 ha denunciat l'empresa després de perdre els 80.000 euros que havia estalviat per reparar la façana

L'Hospitalet de Llobregat (ACN).-

Un centenar de comunitats de veïns de l'Hospitalet de Llobregat i de Barcelona no poden recuperar els diners dipositats en el seu antic administrador, Finques Pallarès, segons ha explicat a l'ACN l'advocat Cristóbal Barea, actual administrador de bona part d'aquestes comunitats. La totalitat d'aquests diners voreja "el milió d'euros" i podria elevar-se a "1,2 MEUR", segons Barea. Els veïns del carrer de Josep Pla 49 ja han presentat una querella als Jutjats de l'Hospitalet. És la comunitat que més diners hauria perdut, uns 80.000 euros que havien "estalviat durant cinc anys per reparar la façana", lamenta el president, Òscar Garcés. L'Ajuntament ha organitzat un dispositiu per atendre els veïns.El bufet Barea & Zango ha assumit l'administració d'una vuitantena de les comunitats afectades després que Finques Pallarès anunciés que cessava la seva activitat, a principis de febrer. L'empresa tenia una cartera de "126 comunitats", segons detalla Barea, que va conèixer aquesta xifra "en accedir a la base de dades" de Finques Pallarès a l'hora de plantejar "l'oferta comercial" a les comunitats. La majoria són de l'Hospitalet, però també n'hi ha de Barcelona. El bufet de Barea va oferir als veïns "absoluta transparència" i "una continuació del dia a dia" en la gestió de les comunitats, ja que ha contractat part dels treballadors que es van quedar sense feina després que l'empresa els informés que no podia continuar amb l'activitat.

Aquest advocat estima que, de les 126 comunitats, són un centenar -tant de propietat horitzontal com vertical- les que no poden recuperar els diners que havien dipositat en el compte bancari que Finques Pallarès tenia de forma centralitzada per a "totes les comunitats". Una minoria de clients que gestionava l'empresa tenien el seu propi compte i, per tant, no s'han vist afectats per aquesta situació. Pel que fa a la quantitat de diners que no poden recuperar, els càlculs voregen el milió d'euros. "Des del principi, es preveu que els diners podrien estar al voltant d'aquest deute, 800.000, 900.000, un milió, 1,2 d'euros", apunta Barea, que puntualitza: "La xifra exacta, no la sabem".

Barea ha explicat que Finques Pallarès tenia un compte centralitzat, amb "els rebuts de totes les comunitats". Aquesta és una de les fórmules amb què els administradors de finques poden treballar. L'altra, és que cada comunitat tingui el seu compte. "La nova generació treballa de forma diferent. Obrim un compte per a cada comunitat, que n'és la titular, i l'administrador pot fer-hi gestions", destaca aquest advocat. "L'administrador gestiona, fa els comptes i manté l'edifici adequadament. Però els diners i els papers són de la comunitat", precisa.

Una derrama mensual extraordinària des del 2009 per arreglar la façana

La comunitat de veïns del carrer de Josep Pla 49 va presentar una querella el 13 de març als Jutjats de l'Hospitalet per un presumpte delicte d'apropiació indeguda contra Finques Pallarès. El president de la comunitat, Òscar Garcés, ha explicat a l'ACN que els veïns havien dipositat prop de 80.000 euros per reformar la façana abonant una derrama extraordinària mensual des del 2009. En el compte, també hi havia els diners per a despeses ordinàries.

A principis del mes de febrer, els veïns es van reunir amb l'administrador de finques en reunió ordinària després d'un relleu en la presidència i, pocs dies després, la comunitat va ser informada que "no hi havia liquiditat a la caixa", diu Garcés. El 18 de febrer, els veïns van remoure del càrrec d'administrador Finques Pallarès i li van entregar una carta per comunicar-li aquesta decisió i exigir-li la devolució de les quantitats propietat de la comunitat que l'empresa mantenia en el dipòsit. Els veïns denuncien que, després de fer-los cessar, els antics administradors "no posen a disposició de la comunitat" els diners i n'"ignoren" el requeriment de devolució.

"La primera sensació és d'indignació, que has fet ridícul i t'han pres el pèl", expressa Garcés, que afegeix: "Passada aquesta fase inicial, ens vam posar a treballar i hem comptat amb el suport incondicional dels veïns". La comunitat, amb 47 veïns i tres locals, es va mobilitzar ràpid per "reestructurar les finances perquè no tallessin l'aigua o la llum, mantenir la neteja i que l'ascensor funcionés". També, va buscar el nou administrador de finques i un advocat que els representés en la querella.

El gran front obert d'aquesta comunitat, però, és l'actuació a la façana, que a més s'ha de fer de forma conjunta amb els veïns d'Avinguda Fabregada i del carrer d'Enric Prat de la Riba, perquè, en el registre, consten com un únic edifici (que fa xamfrà). Les altres dues comunitats, que no s'han vist afectades per aquesta situació, s'han "avingut a ajustar el calendari de les obres perquè tinguem temps de reorganitzar-nos", agraeix Garcés. A més dels veïns de Josep Pla, uns altres dels més afectats són els del carrer del Progrés, amb qui la junta que presideix Garcés s'ha reunit per compartir la situació i mirar de buscar unitat d'acció. Es tracta d'una petita comunitat que no pot recuperar 40.000 euros.

L'Ajuntament organitza un dispositiu a través de l'Oficina d'Informació al Consumidor

L'Ajuntament de l'Hospitalet va anunciar aquest dimarts a través d'un comunicat que ha organitzat un dispositiu especial per "atendre les comunitats de veïns afectades pel cessament de les activitats de Finques Pallarès", a través de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC). Les comunitats afectades poden fer els requeriments i les reclamacions i iniciar el procediment de mediació amb l'administrador a través d'aquest servei municipal. En el comunicat, el consistori confirma que més d'un centenar de comunitats "han perdut les aportacions econòmiques realitzades que gestionava l'administrador de finques".

A part de la querella, la comunitat de veïns de Josep Pla ha contactat amb l'OMIC per presentar una reclamació formal davant l'administrador i s'ha obert un expedient per a una futura mediació. Segons han confirmat fonts municipals a l'ACN, de moment, sis comunitats més també s'han informat de les actuacions que poden emprendre.

En el comunicat del dimarts, l'ajuntament lamenta que l'administrador de finques, que disposava de dues oficines a la ciutat, hagi deixat "els treballadors al carrer" i hagi "desatès les comunitats de veïns". 




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés