Publicado 27/02/2015 19:18

Barcelona aprova la modificació de l'ordenança que obliga a les bicis a circular per la calçada

La nova normativa també contempla que es multin als cotxes que assetgin els ciclistes

Barcelona (ACN).-

El plenari municipal de l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquest divendres, només amb el vot contrari del PP, la modificació de l'ordenança de circulació de vianants i de vehicles, amb noves normes com l'obligatorietat de fer baixar de la bicicleta a la calçada o la possibilitat de multar als cotxes que assetgin els ciclistes o "pressionin" als ciclistes que circulen per la calçada perquè els deixin passar. A banda, s'estableix l'obligatorietat d'identificar les bicicletes del Bicing, turístiques o comercials i es fixa un límit als grups de bicis que fan activitats d'oci o turístiques. Aquestes mesures no s'aplicaran fins a finals de 2016.Amb la nova ordenança les bicicletes passen a estar prohibides a totes les voreres de Barcelona de manera permanent a excepció de les de més 5 metres i 3 metres d'espai lliure per on només es podrà circular en cas que no existeixi una zona habilitada (carril bici o carrer bici: zona 30). Per tal de facilitar l'adaptació dels ciclistes es deixa una moratòria de 18 mesos durant la qual podran circular per voreres de més de 4,75 m i 3 metres d'espai lliure. Un cop aquesta finalitzi, la Guàrdia Urbana passarà a sancionar sense excepció a aquells conductors que incompleixin la normativa.

Circular pel carril més proper a la vorera

La normativa determina que quan un ciclista circuli per calçada ho haurà de fer preferentment (però no obligatòriament) pel carril més proper a la vorera. D'aquesta manera es pretén millorar la seguretat dels ciclistes evitant problemes amb els girs i els carrils bus. En cas que circulin pel carril bici, el text determina que els ciclistes tindran prioritat de pas respecte als vehicles de motor i també quan aquests realitzin en calçada maniobres de gir a la dreta o a l'esquerra i tallin la marxa del ciclista.

Obligacions dels conductors de la resta de vehicles en relació a les bicicletes

La modificació de la normativa crea un article específic amb les obligacions tant dels conductors de la resta de vehicles com dels vianants en relació a les bicicletes, ampliant l'ordenança anterior. En aquest sentit, el text determina que els vehicles que avancin a un ciclista ho han de fer ocupant l'altre carril de circulació contigu en el mateix sentit de la marxa; han de mantenir circulant per darrere una distància de seguretat respecte a la bicicleta de 3 m; no poden circular parar ni estacionar als carrils bici, vies ciclistes i zones de reserva d'estacionament de bici sense autorització; no poden fer maniobres que impliquin posar en perill la integritat del conductor dels cicles i bicicletes; i finalment i com a novetat, s'introdueix el concepte d'assetjament establint que els conductors no poden realitzar maniobres d'assetjament que impliquin un risc per la seguretat del conductor.

Els vianants no poden caminar pels carrils bici

Per altra banda, l'ordenança també estableix que els vianants no poden caminar o ocupar els carrils bici i que en travessar-los han de respectar la prioritat dels ciclistes, excepte en aquelles zones destinades a aquesta finalitat.

Bicicletes identificades

A més, el text determina l'obligatorietat d'identificar les bicicletes quan siguin del servei de bicicletes d'ús públic i compartit (Bicing) o amb les destinades a l'activitat comercial ja sigui les de transport de mercaderies, paqueteria i persones o quan es lloguin per alguna activitat de tipus turístic o d'oci amb ànim de lucre.

Prohibits els grups de més de nou ciclistes

La modificació de l'ordenança preveu que els ciclistes que utilitzin bicis llogades per activitats turístiques o d'oci no podran circular amb grups superiors a 9 persones, en aquells carrers amb una amplada inferior als 10 metres, i amb grups de 18 persones a la resta de carrers de la ciutat. Aquests grups podran estar acompanyats com a màxim per tres ciclistes acreditats com assistents per la companyia prestadora de l'activitat.

Paral·lelament, l'Ajuntament crearà l'Oficina de la Bicicleta per impulsar i promocionar l'ús d'aquest transport a la ciutat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés