Publicado 27/10/2015 14:31

AMPLIACIÓ:Els comerciants de Barcelona augmenten la facturació durant les rebaixes d'estiu per primer cop des del 2008

L'Indicador Comerç Barcelona (Icob) constata que els turistes compren més el divendres i el dissabte que durant l'inici de setmana

Els comerciants de Barcelona van augmentar la facturació un 0,88% durant les rebaixes d'estiu respecte el mateix període del 2014, segons l'Indicador Comerç Barcelona (Icob), una enquesta a 600 comerciants elaborada per la fundació Barcelona Comerç i Esade. Es tracta del primer increment des del 2008, segons ha dit el president de la fundació, Vicenç Gasca. Tot i el petit repunt durant les rebaixes, les vendes van baixar un 0,8% interanual durant el conjunt del tercer trimestre. Pel que fa al perfil del comprador, l'Icob ha constatat que els turistes compren més divendres i dissabte que durant l'inici de setmana, però l'estudi no parla sobre el comportament del comprador durant els diumenges d'estiu.El lleuger increment en la facturació de les rebaixes d'aquest estiu suposa trencar una tendència a la baixa que ja feia set anys que es mantenia. Així, el 2014 les vendes van disminuir un 1,9% i el 2013 ho van fer un 4,42%. L'Icob no té dades dels anys anteriors, però Gasca ha assegurat que la facturació dels comerços barcelonins va anar a la baixa a partir del 2008 a causa de la crisi. Ara bé, "la tendència negativa dels anys anteriors s'esvaeix però no del tot", ha lamentat en roda de premsa el catedràtic d'Esade Josep-Francesc Valls, qui ha considerat que encara s'ha de fer el "gir definitiu" per arribar a xifres positives. Des que es va començar a fer el 2010, l'Icob ha registrat en tots els trimestres un descens de les vendes en termes interanuals. Ara segueixen reduint-se però menys que abans. A tall d'exemple, els primers tres mesos del 2012 van registrar un descens del 7,4%. Durant el tercer trimestre del 2015 la facturació ha disminuït un 0,8% i els tiquets de caixa (nombre de vendes) ho han fet un 1% respecte el mateix període del 2014. Una de les preguntes que ha fet l'Indicador Comerç Barcelona als botiguers enquestats és quina és la procedència dels seus clients segons el dia de la setmana. La resposta és que els turistes compren sobretot els divendres i els dissabtes. Si fa un any els turistes que compraven en divendres a la tarda i dissabte representaven un 13,6% del total de compradors, ara el percentatge augmenta fins al 17,7%. "Aquest turista de cap de setmana és de divendres i dissabte, no de diumenge", ha sentenciat Gasca. La Fundació Barcelona Comerç, que representa 16 eixos comercials de la capital catalana, defensa que no és necessari obrir els diumenges d'estiu, però argumenta que, si cal fer-ho en certes zones turístiques, sigui de 10h a 18h. L'entitat és una de les entitats que participarà en la taula de diàleg oberta per l'Ajuntament per decidir si s'ha d'obrir els diumenges de l'estiu vinent i en quin horari. Tot i que l'Icob que s'ha presentat aquest dimarts es refereix als mesos d'estiu (de juliol a setembre), no s'ha preguntat als comerciants quina ha estat l'afluència de compradors els diumenges perquè es tracta d'un factor que "no s'ha considerat rellevant", ha argumentat el catedràtic d'Esade. Sigui com sigui, "el turista s'ha convertit en un dels compradors més importants de la ciutat i això fa que el global de la facturació a la ciutat estigui creixent els últims anys", ha subratllat Valls. La Fundació Barcelona Comerç fa una petició: "Volem que el turista arribi a més zones", ha dit Gasca, qui demana a l'Ajuntament que el pla especial que s'està redactant afavoreixi la construcció d'hotels en diverses zones de la ciutat.Augment de preus i "esperança" de cara al futurLa millora de les dades de facturació durant les rebaixes d'estiu fa que els comerciants barcelonins vegin els propers mesos amb optimisme. "Contemplem el futur amb esperança", ha assegurat el catedràtic d'Esade Josep-Francesc Valls. Així, la passada campanya de rebaixes "demostra el canvi cap a la tendència positiva i referma el convenciment del món del comerç que s'espera una bona campanya per aquesta tardor i hivern", ha defensat el president de la Fundació Barcelona Comerç. Gasca ha minimitzat l'impacte que puguin tenir en les vendes de la campanya de Nadal l'endarreriment de l'encesa de llums i l'eliminació de la pista de gel a plaça de Catalunya.Pel que fa als preus, el pronòstic per als propers mesos és que comencin a augmentar, tal com ha exposat el catedràtic d'Esade. L'única excepció d'aquesta tendència seria el sector alimentari, on Valls espera que els preus vagin a la baixa. Després d'un període caracteritzat per l'obertura de botigues 'low cost' i la conseqüent rebaixa de preus també al comerç tradicional, ara "estaríem davant d'una transició en el qual s'assentarien els preus", ha argumentat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés