Publicado 28/10/2015 13:19

AMPLIACIÓ:El canadenc Robert Lepage reflexiona sobre la memòria i la identitat nacional del Quebec a '887'

El dramaturg, actor i director fa un viatge personal a la seva infantesa al muntatge que es representarà aquest dijous i divendres al Lliure de Montjuïc

El canadenc Robert Lepage presenta aquest dijous i divendres al Teatre Lliure de Montjuïc el seu espectacle més personal: '887', on el premiat dramaturg, actor i director de teatre i de cinema reflexiona en solitari sobre la memòria del Quebec, així com "la qüestió nacional, la idea de la sobirania i el separatisme que són temes presents" en aquest territori. "No volia que fos un espectacle polític, però quan faig l'exercici de memòria i observo els fets me n'adono que la política hi és present", ha manifestat Lepage, qui al muntatge fa un viatge als anys 60 i 70 a la seva infantesa i adolescència.'887' és un viatge pels records de Lepage, qui indaga en els mecanismes de la memòria i la vigència de l'art teatral. Escrit, dissenyat, dirigit i interpretat per ell mateix, aquest espectacle pren el títol del número de l'edifici on hi vivia de petit, durant la dècada de 1960 a 1970. Ha recalcat que és "un espectacle molt personal i autobiogràfic. Sempre m'havia ocultat en algun personatge, però en aquesta obra sóc jo mateix i m'exposo. Podria semblar pretensiós, però explico la meva història". De fet, ha apuntat que és una autoficció on tot és veritat, però a la vegada no tot ho és. Lepage ha ressaltat que '887' és "un espectacle en solitari" i ha reconegut que tenia la necessitat de crear un espectacle així. "Vaig fer molt treball de creació col·lectiva i és un procés molt interessant, però a vegades et perds". Ha apuntat que la memòria li serveix com excusa per parlar d'altres temes. "M'interessa molt què passa al Quebec i a Catalunya pel que fa la qüestió nacional, la idea de la sobirania i el separatisme que són temes presents al Quebec, però els joves no saben d'on va venir aquest moviment". Segons ha recalcat, als 60 va ser l'època quan ell va néixer i quan va néixer també aquesta identitat nacional i sentiment d'autodeterminació" del Quebec. "Els joves parlen amb poca propietat i he sentit la necessitat de parlar del creixement de la sobirania nacional amb els ulls d'un nen". En aquest context, ha declarat que la gent "s'ha oblidat que tot això ve d'una lluita de classe i obrera" i no és una lluita entre francòfons i anglòfons.L'artista s'ha definit com "un quebequès segons les ocasions. Quan sóc allí em considero no massa quebequès i quan estic a l'estranger tinc una identitat canadenca a la que hi pertanyo. Hi ha una paradoxa i no arribo a definir-me". Així mateix, ha dit que "una Quebec independent seria una bona idea i segurament votaria sí" en un referèndum.Preguntat per la situació a Catalunya, ha dit que li era difícil opinar perquè no entenia gaire tots els elements. "El Quebec mira el cas d'Escòcia i de Catalunya des de fa molt temps, i ha molts observadors, però no entenc el sistema legal i la societat com funciona. Vinc sovint a Catalunya i hi ha coses comparables i em plantejo el dilema que volem ser més internacionals i a la vegada definir-nos com a pobleA l'espectacle també hi ha lloc per parlar de la seva infantesa que ha indicat que va ser feliç en general. "Si miro a la meva família, hi va haver moments durs, era una família bastant pobre, però ens agradava fer festa i explicar històries".Robert Lepage ha ressaltat que l'espectacle, que compta amb imatges i música, comença com si es tractés d'una conferència perquè, com ha dit, l'espectador a vegades no té la mateixa energia quan arriba al teatre. "He volgut començar sense teatre i anar a buscant a l'espectador i quan està a punt introdueixo en el teatre".Aquest espectacle és una producció d'Ex Machina per encàrrec del Programa artístic i cultural dels Jocs Pan Am i Parapan AM de Toronto 2015 en coproducció amb Le lieu unique - Nantes, La Comète - Scène Nationale de Châlons-en-Champagne, Edinburgh International Festival, Aarhus Festuge, Théâtre de la Ville-Paris, Festival d’Automne à Paris, Romaeuropa Festival 2015, Bonlieu Scène nationale d’Annecy, Ysarca Art Promotions - Pilar de Yzaguirre, Célestins - Théâtre de Lyon, Le Théâtre Français du Centre National des Arts d’Ottawa, Le Théâtre du Nouveau Monde - Montréal i SFU Woodward's Cultural Programs en el marc del 50 aniversari de la Simon Fraser University de Vancouver.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés