Actualizado 30/06/2015 12:30

Alstom preveu deixar d'aplicar l'ERO temporal a Santa Perpètua aquesta tardor i iniciar una etapa de creixement

Agencia Catalana de Noticias
ACN

La companyia ha adquirit nous projectes internacionals però fa una crida a la reactivació del mercat estatal

Santa Perpètua de Mogoda (ACN).-

Alstom preveu deixar d'aplicar l'ERO temporal i les mesures de flexibilitat aquesta tardor a la planta de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) i iniciar una etapa de creixement. El president de la companyia, Antonio Moreno, ha assegurat que en els darrers dos anys la planta ha pres les mesures de reducció de costos i flexibilitat necessàries per tal d'adaptar-se al moment i això els permet encarar el futur "amb perspectives de creixement". Recentment la companyia ha adquirit nous projectes internacionals com el metro de Santo Domingo, Guadalajara (Mèxic), la L2 de Panamà o el tramvia a Lusail (Qatar) o Sidney. Tot i això, ha fet una crida a la reactivació del mercat estatal.Moreno ha presentat aquest dimarts a Barcelona les perspectives de futur de la planta de Santa Perpètua de Mogoda. El president s'ha mostrat esperançat amb el canvi de cicle que ha assegurat que està registrant la companyia i ha afirmat que això ha estat possible gràcies a les mesures adoptades en els darrers anys, davant de la falta de càrrega de treball. Després d'aplicar un ERO que va afectar 130 persones, de les quals 89 van ser jubilacions anticipades, i d'aplicar una nova taula salarial i la reducció de costos, la companyia encara el futur de la planta vallesana amb optimisme.

Tot i això, Moreno ha reconegut que la càrrega de treball és encara baixa i que s'estan aplicant encara les mesures de flexibilitat pactades. Entre aquestes un ERO temporal que podia afectar la totalitat de la plantilla de Santa Perpètua, uns 500 treballadors directes, en un màxim del 70% de les hores durant dos mesos per treballador.

La previsió és que aquest ERO es deixi d'aplicar "entre octubre i novembre" però per fer-ho la que la companyia adquireixi com a mínim un projecte internacional més, a banda dels que ja ha aconseguit en els darrers mesos, que podria ser o bé l'extensió de la L1 del Metro de Panamà o bé la del de Lima (Perú). En aquest sentit, també depèn d'aquest projecte que el balanç econòmic de la empresa deixi d'estar en pèrdues. Fins i tot, ha apuntat que si això és compleix es podria plantejar la contractació de nou personal a Santa Perpètua per a finals d'any.

D'altra banda, ha posat en valor el fet que la companyia ha equilibrat les àrees de treball per no dependre tant de la fabricació d'aparells, que fa uns anys suposava el 70% del total i que ara suposa un 45%, mentre que l'altre 55% és senyalització, manteniment i energia. De fet, en l'àmbit de la senyalització la companyia ha contractat recentment 150 persones a nivell estatal per encarar nous contractes.

Nous projectes internacionals

En els últims mesos la planta vallesana ha guanyat els concursos per fabricar el trens del metro de Santo Domingo (República Dominicana), Guadalajara (Mèxic), L2 de Panamà, sistemes tranviaris a Algèria i els tranvies de Sidney (Austràlia) i Lusail (Qatar). A banda d'això, la companyia està treballant en l'adjudicació de la fabricació de nous trens per als metros de Londres i Lima (línia 1), les rodalies de Mlipilla (Xile), i el tramvia de Lieja (Bèlgica).

L'adjudicació d'una d'aquestes oportunitats hauria de permetre a la companyia sortir de les pèrdues en que es troba actualment, segons ha detallat Moreno. Aquesta sortida de la zona de pèrdues es podria produir el proper any si es materialitzen aquests nous projectes, entre d'altres. El 2014 la facturació d'Alstom Transport a l'Estat espanyo va ser de 414 MEUR, dels quals el 60% provenien de l'exportació. La cartera de comandes va representar 1.335 MEUR.

Necessitat del mercat estatal

Però més enllà del mercat internacional, Moreno ha fet una crida a la reactivació del mercat estatal, després d'uns anys en que ha estat "inexistent". El president ha valorat positivament els anuncis fets pel govern espanyol sobre les inversions en alta velocitat i ha assegurat que aquest és un dels projectes principals pels que aposta la companyia i on Santa Perpètua "ha de tenir un paper important".

D'altra banda també s'ha mostrat esperançat amb les possibilitats en el tramvia de Barcelona, especialment després que Barcelona en Comú hagi guanyat les eleccions catalanes ja que ha afirmat que sembla que la voluntat de la nova alcaldessa, Ada Colau, és apostar per la connexió del tramvia i això "reportaria feina i inversions". Per últim, també ha apuntat la L9 com un altra de les oportunitat de treball per a la planta vallesana. 

Moreno ha assegurat que són els projectes estatals els que els permeten adquirir la rellevància necessària per aconseguir després els projectes internacionals i ha afegit que són la base per impulsar la investigació, donar més visibilitat a llarg termini i impulsar el desenvolupament de projectes d'enginyeria exclusius. 

Nou model de tramvia

Moreno també ha anunciat que Santa Perpètua començarà a fabricar un nou tramvia, el X05, que és l'evolució del Citadis. Aquest nou model és més eficient, més ràpid, ja que adquireix el s 80 kilòmetres per hora; més flexible (de 24 a 44 metres), més accessibles perè té portes dobles i un interior més espaiós i més lluminós ja que el 12% de la superfície és de vidre. Està previst que l'entrega dels primers combois d'aquest nou model fabricats a Santa Perpètua es comenci en un any i mig i seran per al projecte a Sidney.

En resum, Moreno ha explicat que el futur d'Alstom a Santa Perpètua passa per ser el centre de referència internacional en el grup en els projectes de tramvia de tot el món i els metros, suburbans i rodalies a Llatinoamèrica, així com pel que fa a qualsevol producte del mercat estatal.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés