Publicado 21/01/2015 15:21

El 78% dels internautes de l'Estat s'ha connectat cada dia a la xarxa durant el 2014, 10,5 punts més que l'any anterior

El darrer informe anual 'La societat de la informació a Espanya' de Telefónica revela que 8 de cada 10 mòbils ja són smartphones

Barcelona (ACN).-

26,25 milions d'espanyols van accedir de forma regular a Internet el 2014 i el 78% d'aquests, és a dir 20,6 milions, es van connectar cada dia a la xarxa, de manera que els internautes intensius van créixer un 10,5% respecte al 2013. Aquesta és una de les conclusions de l'informe anual 'La societat de la informació a Espanya' que ha presentat aquest dimecres Fundación Telefónica i que recull l'impacte de les noves tecnologies durant el 2014. L'estudi també revela que 8 de cada 10 mòbils ja són smartphones i que el 2014 va ser l'any del consum del vídeo multidispositiu i la consolidació del comerç electrònic.L'informe indica que per primera vegada el 50% de les persones d'entre 55 i 64 anys, són usuaris intensius que es connecten diàriament a Internet i és la franja d'edat que més va augmentar l'any passat en aquest sentit, concretament un 8,6%.

La Banda Ampla Mòbil continua sent la tecnologia clau en l'avanç de la societat de la informació. L'accés a Internet es fa cada vegada més mitjançant el mòbil i, en aquest sentit, 21,44 milions d'espanyols han accedit a Internet a través del mòbil, una xifra que suposa 4 milions més que el 2013.

El servei més utilitzat segueix sent la missatgeria instantània, que ha crescut un 206% en els últims dos anys fins a un 78% de la població amb telèfon mòbil i pràcticament iguala la trucada per mòbil (utilitzada pel 82%) com a mitjà de comunicació amb familiars i amics. El missatge instantani, el missatge a una xarxa social i la comunicació en persona són els tres canals preferits per a la comunicació amb persones de l'entorn.

L'ús de les xarxes socials també ha augmentat tres punts fins al 67,1 per cent. La franja d'edat en què més augmenta el percentatge d'internautes que accedeixen a les xarxes socials se situa entre 45 i 54 anys, que ha passat del 43,5% al 52,3% en un any. Els que més accedeixen a les xarxes socials (91,3%) són els internautes entre els 16 i 24 anys, tot i que per primera vegada el percentatge ha caigut 3,3 punts en relació al 2013.

8 de cada 10 telèfons mòbils a l'Estat són intel·ligents i només dos anys han passat de representar el 63 al 81% del conjunt dels telèfons, sense fer ombra a l'important creixement del 68% de la venda de tauletes durant el 2014. L'informe destaca que els espanyols fan un ús exhaustiu tant de les tauletes com dels smartphone, com ho prova l'elevat nombre de descàrregues d'aplicacions per a tots dos dispositius. Hi ha 23 milions d'usuaris actius d'aplicacions que realitzen 3,8 milions de descàrregues diàries d'apps. De mitjana, cada usuari d'smartphone té instal·lades 39 aplicacions, per 33 dels usuaris de tauletes.

El dispositiu utilitzat marca la tendència sobre com l'ús de l'ordinador està més vinculat a raons professionals, l'smartphone es fa servir per a la comunicació i la tauleta per una finalitat més general.

L'any del consum del vídeo multidispositiu i la consolidació del comerç electrònic

Un total de 14,9 milions de persones van realitzar el 2014 alguna compra a través d'Internet, dels quals 1,9 milions ho van fer per primera vegada. Una de cada tres visites a botigues online es produeix amb dispositius mòbils. El comerç electrònic ha puja un 29,2% en l'últim any, mentre les vendes online espanyoles en l'exterior han augmentat un 44,6%.

L'estudi de Fundación Telefónica assenyala que la ubiqüitat i geolocalització del terminal mòbil està produint una convergència amb les xarxes socials i el 74% dels compradors online confien en les xarxes socials a l'hora de realitzar compres.

La digitalització de la vida del ciutadà continua imparable. El creixement més important d'accés a la xarxa es produeix per motius d'oci, sobretot entre els majors de 45 anys, tot i que tant les raons professionals com la comunicació amb familiars o amics completen els motius de l'ús digital.

El gran creixement de l'oci s'explica pel consum de vídeo i pel fet que els usuaris utilitzen l'smartphone i la tauleta per accedir a continguts des de qualsevol lloc. En aquest sentit, Espanya s'ha situat en el lideratge europeu en l'accés a Internet multiplataforma, amb un 66%, per damunt fins i tot dels Estats Units, segons remarca Telefónica.

El consum de vídeo és un dels grans catalitzadors de l'accés a Internet i s'ha consolidat la tendència de la demanda de serveis de vídeo multidispositiu. Així, entre els més joves (de 14 a 19 anys), el mitjà més utilitzat per accedir al contingut multimèdia és el vídeo sota la demanda gratis amb un ús que se situa per sobre del 90%, mentre que el 73% fa servir la televisió en obert i un de cada quatre accedeix a la televisió en diferit.

Un dels aspectes més valorats pels usuaris és la possibilitat de triar el moment que s'accedeix als continguts. Tant per als usuaris de pagament com en obert, la modalitat més utilitzada per accedir en diferit és la funció de descàrregues Streaming, amb una quota del 73 i 75% respectivament. Les pel·lícules i les sèries són els continguts més comuns.

L'informe 'La societat de la informació a Espanya' també recull més dades relacionades amb l'auge que viuen les noves tecnologies. Per exemple, que la fibra òptica és la tecnologia d'accés que més ha crescut, també s'ha disparat el nombre de llars que ja disposen d'aparells d'alta definició -un 70,2%- i que en l'educació reglada, segons indica Fundación Telefónica, l'Estat s'ha situat al capdavant d'Europa en la introducció de les TIC a l'aula com ho demostren les ràtios sobre el nombre d'estudiants de primària per ordinador portàtil connectat -5 a Espanya davant de 20 com a mitjana europea- i el nombre de pissarres digitals per alumne de primària (43 enfront de 111).

Tendències futures

Encriptació, Big Data, el vehicle intel·ligent i l'impuls de noves generacions de M2M resumeixen les tendències futures de la vida digital que ja estan presents en la societat. Fundación Telefónica ressalta que la preocupació per la privadesa ha passat a ocupar un lloc central en l'opinió pública i la resposta ha estat la introducció accelerada de l'encriptació a les principals web que generen trànsit a Internet. Així, s'estima que a l'octubre de 2014, entre el 38 i el 50% del trànsit a Internet es troba xifrat davant del 10% d'un any abans, amb un creixement del 3% mensual.

Les tècniques de Big Data que permeten gestionar gran quantitat de dades tant estructurades com no en temps real s'han convertit en el pilar fonamental de nous models de negoci impulsats pel desenvolupament tecnològic d'una nova generació de M2M, que es caracteritza per la connexió d'un nombre ingent de dispositius i una major autonomia dels dispositius connectats, amb la consegüent reducció de costos d'operació. Les Smart Cities i el comerç local són dos dels àmbits d'activitat on més clarament s'estan apreciant les noves tendències. L'informe conclou que el desplegament de tecnologies M2M creixerà fortament en els propers anys superant barreres de costos i connectivitat.

Finalment, l'automòbil és l'espai preferit pels usuaris per al futur accés a Internet amb un 57% i s'estima que el 2020 el 90% del parc de vehicles disposarà de capacitats de connectivitat orientades a millorar l'experiència del viatge, la conducció i seguretat i la gestió del propi vehicle.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés