Actualitzat 22/10/2015 16:15

El TNC recupera el teatre del postfranquisme amb una versió d'Electra "poètica i sublimada"

La actriz Àngels Bassas en 'Mots de ritual per a Electra'
TNC

El cicle 'L'origen de l'oblit' reivindica la producció artística catalana "rica i silenciada" dels anys 40 i 50

BARCELONA, 30 abr. (EUROPA PRESS) -

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) obre el seu cicle 'L'origen de l'oblit' amb l'obra de Josep Palau i Fabre 'Mots de ritual per a Electra', que reflecteix l'etapa franquista posterior a la Guerra Civil amb la tragèdia grega d'Electra, a través d'un llenguatge "destil·lat, poètic i sublimat" i podrà veure's entre el 6 i el 17 de maig, ha explicat l'actriu protagonista, Àngels Bassas, en roda de premsa aquest dijous.

L'obra --escrita el 1958-- inicia l'epicentre patrimonial d'aquesta temporada del teatre, que vol portar "l'època d'activitat cultural, més rica del que es creu tot i haver estat silenciada i oblidada" de la Catalunya dels anys 40 i 50, ha explicat el director del TNC, Xavier Albertí, que ha fet una crida a deixar de marginar aquest període.

Palau i Fabre --més conegut per la seva faceta de poeta, assagista i especialista en Picasso-- volia que els exiliats durant el franquisme arribessin a un acord amb els opositors al règim que s'havien quedat, un conflicte que trasllada a la relació entre Electra (que s'ha quedat) i el seu germà Orestes (que se'n va anar) --interpretat per l'actor Dafnis Balduz--.

El director del muntatge, Jordi Coca, ha explicat que el conflicte pot aplicar-se a "les grans guerres i les grans reconciliacions del segle XX" per la qual cosa han traslladat el context a un de més ampli, l'europeu.

"El missatge és que les reconciliacions sempre tenen un preu, i l'han de pagar les dues parts. Ho hem vist a les grans guerres: després que els rius es desbordin, és molt complicat tornar les coses al seu lloc, i té un cost més alt del que semblava", ha reflexionat el director.

Completaran el cicle 'L'origen de l'oblit' les obres teatrals 'L'hort de les oliveres' i 'Incerta glòria', dos espectacles de petit format, un col·loqui, un cicle de conferències i un cicle de cinema en cooperació amb la Filmoteca de Catalunya.

UNA TRAGÈDIA INCESTUOSA

La versió ha afegit un tabú entre els dos personatges principals: un incest; el pes de l'obra recau sobre els dos germans, però també apareixen quatre personatges, interpretats per Carme Callol, Josep Costa, Quimet Pla i Carme Sansa.

Balduz ha reivindicat l'interès contemporani de l'obra i ha fet una crida que la gent jove no s'espanti "perquè es tracti d'una tragèdia i no tingui un 'look cool' i aparegui a Twitter", al que s'ha sumat Albertí.

"Una tragèdia és una cosa més que un drama molt gros, és una proposta escènica que mostra com els actes d'una persona van més enllà, acaben afectant el poble, i té com a fet central la responsabilitat heroica", ha relatat Coca.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés