Actualitzat 13/12/2018 17:00

El Museu del Disseny exposa la publicitat quotidiana de principis del segle XX

Pilar Vélez i Mateu Llinàs
EUROPA PRESS

La publicitat de l'època es feia amb materials com llauna, cartró i ceràmica

BARCELONA, 13 des. (EUROPA PRESS) -

El Museu del Disseny de Barcelona acull des d'aquest divendres fins al 31 de març l'exposició 'El boom de la publicitat. Reclams de llauna, cartró i rajola. 1890-1950', que mostra més de 250 peces publicitàries de productes d'ús quotidià, fetes de llauna i cartró de la Col·lecció Mateu Llinàs i Audet, i de ceràmica, cedides pel Museu de Manises de València.

La comissària de l'exposició Pilar Vélez, ha explicat en roda de premsa aquest dijous que mitjançant aquesta publicitat es reflecteixen èpoques i costums: "La poca publicitat que hi ha en català és de l'època republicana, i n'hi ha poca perquè la van fer desaparèixer".

"També hi ha escenes políticament incorrectes", ha explicat Vélez, com per exemple un anunci de Chocolate Amatller de la marca Luna, on apareix una dona negra en posició servicial i de submissió servint la xocolata.

Valero ha apuntat que a diferència d'avui dia, les peces eren més artístiques, elaborades per gent provinent del sector de les belles arts i no tant per dissenyadors gràfics ni publicistes com succeeix en l'actualitat.

CANVIS EN L'ESTÈTICA

L'exposició s'organitza en dotze àmbits que corresponen a les indústries que més van créixer en el període, quan s'inicia la fabricació intensiva de béns de consum: productes alimentaris, farmacèutics, higiene, tabac o maquinària, i presenta un recorregut amb eix cronològic que permet veure els canvis en l'estètica i el missatge publicitari.

Així, recorre des de l'eclecticisme de finals del XIX al Modernisme dels primers anys del XX, l'Art Déco i les avantguardes, la Segona República, influència de l'estètica americana que arriba després de la guerra i així fins als anys 50.

Més enllà dels populars cartells de paper, la diferència d'aquesta publicitat és que va adoptar altres suports com la llauna, les figures de cartró retallades i la rajola treballada amb la tècnica del tubat, la qual cosa va contribuir a una difusió més gran dels productes anunciats.

Així mateix es poden veure imatges icòniques que formen part de la memòria històrica col·lectiva: el majordom Netol, el 'dickensià' personatge de Cerebrino Mandri, la càndida nena de Tintas Iberia, els sol·lícits botons de Frotin, el gentleman de Varon Dandi o el cubista fumador de Jean.

EL LLIBRE DE L'EXPOSICIÓ

En paral·lel a l'exposició, el servei de publicacions de l'Ajuntament de Barcelona edita el llibre amb el mateix nom que l'exposició, on apareix una compilació més àmplia que l'exposada.

Mateu Llinars, principal posseïdor dels productes que s'exposen, ha assegurat que tant l'exposició com el llibre fan l'"homenatge que es mereixen a artistes com Pere Casas o Géza Zsolt", que van crear aquesta publicitat, així com als tallers litogràfics on s'elaboraven.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés