Actualitzat 21/06/2018 18:06

El Monestir de Pedralbes reobre la capella Sant Miquel després de restaurar les seves pintures gòtiques

Part del conjunt pictòric restaurat
EUROPA PRESS

El pas del temps havia perjudicat el conjunt pictòric, amb esquerdes i poca adherència

BARCELONA, 21 juny (EUROPA PRESS) -

El Reial Monestir de Pedralbes de Barcelona ha obert de nou la capella Sant Miquel del recinte religiós després de restaurar les seves pintures gòtiques, datades del segle XIV i en mal estat pel pas del temps, i que la institució ha estat restaurant des de 2005 en un detingut procés que ha donat a llum a parts pictòriques ocultes i que s'ha finançat amb un Verkami i part de la taxa turística de la ciutat.

En roda de premsa aquest dijous, la directora del monestir, Anna Castellà, ha explicat que la restauració ha volgut ser un model a seguir per a altres projectes, i que amb ell "s'ha recuperat el sentit de la capella".

I ha explicat que per això l'operació s'ha fet lentament, amb un projecte d'investigació que va començar el 2005 i amb posteriors obres de restauració, iniciades l'any 2013 i amb un finançament que ha volgut involucrar la ciutadania, amb un Verkami i part de la taxa turística, que han servit per finançar part dels 425.000 euros de l'operació.

MATERIALS SOSTENIBLES

La responsable tècnica de la restauració, Lídia Font, ha indicat que el procés de restauració ha comptat amb la participació d'especialistes italians i alemanys, i s'ha fet amb tècniques sostenibles, innovadores i innòcues per no perjudicar el conjunt, datat de 1.346 i amb les escenes de la Passió de Crist representades.

"Hem utilitzat la pols d'un alga marina que fabrica una espècie de gel molt absorbent que ha permès netejar la pintura", i ha detallat que també s'han aplicat nanopartícules d'hidròxid de calci per fixar de nou el conjunt en el suport i restaurar algunes fissures.

Font ha explicat que la pintura havia perdut l'adherència al mur i tenia diferents esquerdes originades per l'obertura de finestres a la capella, que segles enrere havia estat l'arxiu del monestir, i que a més algunes figures també es trobaven ennegrides pel pas del temps i pel fum de les veles que havien abundat a l'espai.

PINTURA OCULTA

La restaurador també ha remarcat que la restauració ha posat en relleu pintura que es trobava oculta sota capes de vernís, procedents de restauracions anteriors: "S'han trobat unes pintures que imiten marbres en la part inferior i un be que projecta ombra", la qual cosa ha definit com un aspecte molt transgressor en el període.

Segons Font, els descobriments realitzats aproximarien el conjunt a la pintura italiana de l'època, significativament innovadora per la influència de Giotto: "Veiem que hi ha el pas de figures hieràtiques i fons plans del Gòtic, a espais tridimensionals i amb figures més expressives típiques del Renaixement".

I ha especulat que el conjunt, tradicionalment atribuït al taller de Ferrer Bassa, podria ser fruit d'un artista local amb influències italianes o bé d'un artista italià que hauria viatjat fins a la capital catalana: "És molt innovador que un monestir dirigit per dones encarregués una pintura amb les tècniques més noves de l'època", ha recalcat.

Per la seva banda, el regidor del districte de les Corts, Agustí Colom, i el comissionat de Programes de Memòria, Ricard Vinyes, han agraït el treball de restauració realitzat i han destacat la importància de les pintures adduint que són un testimoniatge significatiu de la vida espiritual de les monges clarisses que habitaven el recinte a l'època.

Paral·lelament a la restauració de la capella, el Monestir de Pedralbes també ha inaugurat l'exposició 'Murals divins', que mostra com s'ha dut a terme tot el procés de restauració.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés