Actualitzat 22/10/2015 16:28

Mainardi enllaça art amb l'amor intens pel seu fill amb paràlisi cerebral en la novel·la 'La caiguda'

El autor Diogo Mainardi en la presentación en Barcelona de 'La caída'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 24 febr. (EUROPA PRESS) -

El periodista i escriptor brasiler Diogo Mainardi tracta de "pair l'amor intens" que el va esglaiar durant els primers anys de vida del seu fill Tito a través del llibre 'La caiguda', en què enllaça l'art amb la lluita per la qualitat de vida del nen, que va patir paràlisi cerebral, ha explicat l'editor d'Anagrama Jorge Herralde.

Mainardi ha descrit aquest dimarts en roda de premsa que ha compost el llibre a través de 424 passos, capítols breus en forma de reflexions, cites, imatges i fotografies: uns "instruments" que li han servit per interpretar la realitat i comprendre aquestes vivències.

'La caiguda' relata la lluita per superar els impediments --que pateix a causa d'"un error imperdonable de la ginecòloga" que va provocar que li faltés oxigen durant el part-- i que pugui caminar i comunicar-se, en un recorregut que passa per Venècia (Itàlia), les platges d'Ipanema (barri de Rio de Janeiro, el Brasil), Boston (Estats Units) i torna a la ciutat italiana on resideixen ara.

Marinardi ha remarcat el "gran sentit de l'autoironia" que va demostrar tenir des de molt petit el nen, que ara va sol a l'escola gràcies a un caminador.

Al principi Tito s'expressava assenyalant uns dibuixos, un llenguatge visual que van establir i que l'autor ha utilitzat en el llibre amb fotografies i imatges que "no són il·lustratives, funcionen com text", i l'elecció la qual va ser a càrrec del petit, que sempre apareix somrient.

L'etapa va acabar quan la família va reprendre la normalitat: quan Tito va començar a pronunciar paraules als sis anys, coincidint amb el naixement del segon fill, Nico, el qual van posar aquest nom perquè el seu germà el podia pronunciar --"L'altra opció era 'banana'", ha fet broma Mainardi--.

"Abans tenia la vanitat de creure que era el protagonista de la meva vida, però al néixer Tito vaig veure que només sóc un personatge secundari", ha relatat l'autor, que ha destacat com un dels moments més rellevants quan la seva dona va caure i el nen, de set mesos, es va posar a riure, el que el va portar a comprendre que tots anaven a caure, no només el petit.

El bagatge cultural de l'obra abraça noms com Proust, Rembrandt, Freud, Shakespeare, Leopardi, Tintoretto, Dante, Ezra Pound i Neil Young, però no distingeix entre alta cultura i baixa cultura, per la qual cosa també se serveix de referències a 'Star Trek' o el videojoc 'Assassin's Creed II'.

EL PUNT ÀLGID DE LA SEVA VIDA

Mainardi ha publicat quatre novel·les, "molt experimentals", i dues cròniques, a més de treballar com guionista de cinema i columnista, sempre amb un to irònic que el caracteritza i que explica que ha afegit, en 'La caiguda', per superar els sotracs sentimentals.

L'autor ha assegurat que aquest llibre --que ha rebut una gran acollida de la crítica en els nombrosos països en els quals s'ha publicat-- és la seva obra més bella i no vol escriure més novel·les: "El punt àlgid de la meva vida ha estat aquest, ha passat, ara és com si estigués mort, però estic bé amb això", ha fet broma.

"El millor d'escriure'l ha estat poder promocionar-lo amb Tito", ha destacat, ja que el nen l'ha acompanyat sempre en els seus viatges, a excepció de la seva cita a Barcelona a la qual no ha pogut acudir per motius escolars.

Marinardi ha revelat que va ser concebut pels seus pares a la platja de la Barceloneta, pel que està feliç d'estar a la ciutat on va ser creat parlant, al seu torn, del seu fill.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés