El MACBA dedica una gran exposició al Jaume Plensa "més íntim i conceptual"

Jaume Plensa al MACBA
Europa Press
Publicat 29/11/2018 16:06:07CET

Repassa 40 anys de creació després de 22 de la darrera mostra dedicada a l'artista a Barcelona

BARCELONA, 29 Nov. (EUROPA PRESS) -

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) ha dedicat una gran exposició al Jaume Plensa "més íntim i conceptual", i repassa 40 anys de trajectòria de l'artista després de 22 de la darrera mostra dedicada a la seva feina a la capital catalana.

Ho han explicat el director del museu, Ferran Barenblit, i el mateix artista durant la presentació de l'exposició que obrirà portes aquest dissabte fins al 22 d'abril en diàleg amb la qual li dedica el Museu Reina Sofia de Madrid al Palau de Cristall sota el títol 'Invisibles'.

Una imatge de gran format del taller de Plensa (Barcelona, 1955) a Sant Feliu de Llobregat (Barcelona) dona la benvinguda al visitant al recorregut que ocupa tota la planta baixa del museu i, per primera vegada, el pati d'escultures, amb 25 peces que alternen escultura, fotografia, dibuix, 'land art' i vídeo.

L'exposició és el més semblat a una visita a l'estudi de Plensa, comentava l'artista sobre la mostra comisariada per Barenblit, i que alguns veuen com un gest de saldar el deute de la ciutat amb el considerat com a l'artista català més universal.

El recorregut mostra la cara menys coneguda de l'artista, admetia el director interpel·lat per aquesta qüestió, i celebrava que el museu pugui exercir la seva funció de trencar amb una expectativa i així evitar la temptació que els visitants vagin merament a reconèixer una obra d'art.

ESPIRITUALITAT EN L'ART

Un interrogant i una aèria escultura inspirada pels baixos cels de París obren l'exposició i serveixen d'excusa al visitant per mirar cap amunt: "Sempre mirem cap avall", comentava l'artista, i reivindicava la voluntat d'espiritualitat de l'artefacte expositiu.

Evitant el recorregut cronològic, l'exposició compta amb obres dels 80 com la "bella" 'Prière' una escultura de ferro colat que evoca un poema de Charles Baudelaire i que és de les primeres peces de l'artista que uneixen aquest element amb les paraules.

La importància de la paraula, recurrent en l'obra de Plensa, travessa un dels espais centrals de l'exposició amb la cortina 'Glückauf ?' que recrea la Declaració Universal de Drets Humans i que es pot acariciar i es generen melodies al seu pas.

HOMENATGE A LA MÚSICA I A LA PARAULA

L'obra reivindicativa també vol ser un "homenatge a la música de les paraules i al desig de ser millors", explicava l'artista, que també fa l'ullet a les cortines dels comerços d'antany que ell es dedicava a tocar quan acompanyava la seva mare.

Cal destacar també la instal·lació fotogràfica 'Dallas?... Caracas?' que recrea les fotografies de cuines que va fer durant dos anys en totes dues ciutats: "A les classes mitjanes, la cuina és un lloc de trobada".

Durant el passeig per l'exposició, que viatjarà al Moscow Museum of Modern Art al juny del 2019, es poden veure elements i, sobretot, "preguntes recurrents" en l'obra de Plensa, que utilitza diversos elements simbòlics com les portes, els caps tallats en fusta amb els ulls tancats i les esferes de paraules, entre d'altres.

Per primera vegada, una exposició surt a l'exterior del museu i condueix el visitant cap al 'Pati d'escultures' -entre el MACBA i el CCCB-- on s'han instal·lat les obres 'The Heart of Trees' i 'The Heart of Rivers' i es crea així un "espai verd" amb escultures que abracen els arbres seleccionats per Plensa.

L'artista resumia l'exposició com un accés als "petits ossos que conformen l'ésser humà i que estructuren el pensament".

"És una exposició que demana silenci, que és més important que cridar en una societat plena de soroll mediàtic, de missatges, d'informació, i permet tornar-nos a escoltar a nosaltres mateixos", ressaltava.

SILENCI I MONTSERRAT A L'ABRIL

I afegia: "Parlem molt i escoltem poc, especialment els polítics", davant el que demanava tornar a reintroduir el silenci.

Preguntat de nou sobre quan hi haurà una escultura seva de forma estable a Barcelona, ha respost: "A l'espai públic, encara que és una cosa de tots, hi manen d'altres", i ha dit que a l'abril hi haurà una escultura seva a Montserrat.

Ha lamentat que els polítics obliden la bellesa a favor de la funcionalitat, que també ha defensat sense descurar la necessitat d'omplir els espais de tendresa.

Contador
L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2018 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.