El Liceu reposa una "clàssica i elegant" Madama Butterfly aquest gener

Presentació de 'Madama Butterfly' al Liceu
Europa Press
Publicat 8/1/2019 16:12:45CET

Ainhoa Arteta i Lianna Haroutounian interpretaran a Ciao-Ciao-San

BARCELONA, 8 Ene. (EUROPA PRESS) -

El Gran Teatre del Liceu de Barcelona començarà el 2019 amb la reposició d'una versió "molt clàssica, elegant i intel·ligent" de l'òpera de Giacomo Puccini, 'Madama Butterfly' amb les sopranos Ainhoa Arteta i Lianna Haroutounian i els tenors Jorge de León i Rame Lahaj, amb la producció de Moshe Leiser i Patrice Caurier.

Aquest muntatge del Liceu i la Royal Opera House-Covent Garden --que podrà veure's des d'aquest dissabte i fins al 29 de gener-- va ser un èxit el 2006 i 2013, i torna al teatre barceloní sota la batuta del mestre Giampaolo Bisanti, i la directora artística de la sala, Christina Scheppelmann, ho ha considerat una proposta "molt estètica".

Bisanti ha explicat que tota la producció s'articula entorn de la jove geisha Ciao-Ciao-San --obligada a casar-se amb el tinent nord-americà Pinkerton i repudiada després per aquest--, com "un Sol al voltant del qual gira tot".

Al seu parer, la música de Puccini castiga en el tancament l'actitud de Pinkerton, després del suïcidi de la geisha perquè inclou un sol major que no té res a veure amb la resta de la partitura final: "Per a mi, aquesta diferència tan radical té un significat molt clar: el càstig que s'imposa a Pinkerton".

"Ella ha mort però això té continuïtat, i segurament algú escriurà 'Madama Butterfly II: The Revenge", ha vaticinat Bisanti, ja que la música de Puccini deixa la partitura sense tancar, i obre un nou camí perquè Pinkerton rebi el seu càstig.

Ha instat a retornar-li la italianitat a aquesta òpera de Puccini, que va tenir una estrena molt fracassada --que va ferir profundament el compositor-- per ser destrossadora i per motius polítics.

Com a motius d'aquell fracàs ha explicat que va tenir una iconografia molt forta, amb una prostituta --un tema no gaire tractat--, a més de la contraposició de dos mons i un component molt masclista que qualificava de joguina la noia amb la qual Pinkerton s'havia casat, "cosa molt diferent al que estava acostumat a veure el públic".

DEBUT AL LICEU

La soprano armènia Lianna Haroutounian debutarà al Liceu amb el paper de Ciao-Ciao-San: "Vocalment, és molt difícil l'inici de l'òpera", ha confessat, mentre que la cantant basca Ainhoa Arteta s'estrenarà en el rol en un moment de gran maduresa personal.

Per a la cantant armènia, la producció és molt bonica i clàssica, i ha detallat: "És una dona molt emocional i alhora sensible, que requereix molts colors diferents", ja que és un personatge fràgil, fort, madur i profund, a part d'innocent i pur.

"La música és molt emotiva, ens agafa tan fort que hem d'estar concentrats", ha agregat la cantant, que ha assegurat que el personatge requereix generositat.

El tenor debutant al Liceu Rame Lahaj ha detallat que el més difícil és fer que el paper del tinent Pinkerton sigui estimat pel públic: "Per molt bé que ho facis i que cantis és un paper que sempre irrita al públic".

"Actua de la manera que actua perquè té el poder que li donen els diners, i decideix que li és igual, que pensa divertir-se i gaudir de tot allò", ha dit el tenor, encara que ha assenyalat que el cantant s'adona al final de que allò no està bé, però ja és massa tard.

Per al tenor Jorge de León, Pinkerton és un personatge "bastant agre i dur perquè no sent tot el que expressa, i ell és l'exponencial culpable de la situació".

"Ens estem trobant amb una realitat actual de pederàstia i turisme sexual", ha lamentat el tenor, que ha animat a entendre que no és el tipus de personatge del qual un es pot enamorar o sentir-se identificat.

Contador
L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.