La Fundació Tàpies i Albert Serra aprofundeixen en la mort en una exposició

La Fundació Tàpies i Albert Serra aprofundeixen en la mort en una exposició
FUNDACIÓ TÀPIES
Publicat 14/3/2019 13:07:27CET

La mort s'aborda com una cosa "molt llarga, lenta i banal"

BARCELONA, 14 Mar. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Tàpies de Barcelona i el cineasta Albert Serra aprofundeixen en la reflexió sobre la mort en una exposició i una 'performance', respectivament, en les quals es mira la mort com una cosa "molt llarga, lenta i banal", ha dit en declaracions a Europa Press, el director, Carles Guerra.

En la seva opinió, és una exposició epigonal "amb un Tàpies que en els seus últims 20 anys de vida va començar a sentir-se gran i amb pors, junament amb un Albert Serra que fa servir Lluís XIV com exemple que la glòria més gran acabarà podrida, morint per molt que hi hagi els millors metges de la cort".

Aquests dos treballs "miren la mort com una cosa propera": en primer lloc l'exposició, 'Certeses sentides', recupera una sèrie d'obres de material sintètic que Tàpies posava al terra del seu taller per tapar i protegir-lo, i que Manuel J. Villel va seleccionar per a l'única exposició que s'ha fet sobre aquestes peces fa 28 anys.

En roda de premsa aquest dijous, la conservadora, Núria Homs, ha remarcat que a les peces exposades es desplega el repertori d'imatges de Tàpies a les quals predomina la idea de la mort i el dolor, una temàtica emfatitzada per bronzes i terres, amb obres amb nínxols, cranis i creus.

Ha detallat que la seva preocupació per la mort i el dolor va arribar en un moment en el qual ell vivia un gran èxit i en el qual estava obrint la fundació amb el seu nom, i ha considerat que amb 60 anys va ser molt possible que tingués consciència del pas del temps i que la projecció de la fundació li plantegés un "balanç sobre el seu llegat".

VÍDEO D'UNA 'PERFORMANCE'

Respecte a la 'performance' d'Albert Serra, després que estrenés el 2016 la pel·lícula 'La mort de Lluís XIV' sobre l'agonia del rei Sol expirant sol al llit després de patir gangrena, el cineasta va organitzar una 'performance' en una galeria d'art a Lisboa (Portugal) amb l'acció de la mort sota el títol 'Roi Soleil', la filmació del que ara s'exposa en la Tàpies.

Serra ha destacat que va filmar aquella 'performance' malgrat que aquest tipus d'accions no estan pensades per ser gravades: "Només en l'últim moment vaig decidir agafar una càmera i filmar alguna cosa".

Al cap d'un temps es va adonar que aquestes imatges, que va emmagatzemar com un document, contenien ingredients inesperats, i encara havent estat ell present en la 'performance', no els havia advertit: "Hi havia signes i elements invisibles a l'ull humà".

En la seva opinió, hi ha una mirada que només les càmeres, despullades de prejudicis, poden captar, gràcies a unes potencialitats que no té l'ull humà: "La càmera no pensa, no escolta el so, no fa associacions d'idees", ha destacat.

Contador
L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.