Actualitzat 30/12/2014 13:04

El CCCB explora l'"explosió" de dades mundial a la mostra 'Big Bang Data'

Instalación 'World Processor', de Ingo Gunther
CCCB

L'exposició combina art, prototips i entrevistes i es complementa amb 58 activitats

BARCELONA, 7 maig (EUROPA PRESS) -

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i la Fundació Telefónica exploren l'"explosió" de dades mundial a la mostra 'Big Bang Data', que analitza aquest fenomen des de la visió humanística amb l'exposició de 73 projectes artístics, empresarials i entrevistes, com també de gairebé 60 activitats, tallers i cursos, segons ha anunciat el comissari de la iniciativa José Luis de Vicente.

La mostra, amb subtítol 'Tu comparteixes informació i les teves dades et comparteixen a tu' i que busca un estret contacte amb el públic, obrirà les portes aquest dijous al CCCB, on es podrà visitar fins al 26 d'octubre, i entre el febrer i el maig de l'any que ve està previst que viatgi a l'espai la Fundació Telefónica de Madrid.

'Big Band Data' s'ha convertit en la primera mostra del projecte 'Beta', un cicle d'exposicions anuals que abordaran la cultura del segle XXI i les grans transformacions del present, a través de l'exploració de les interseccions de la cultura, la tecnologia i la societat.

La recreació dels moviments en temps real d'una onada a Hawaii, una instal·lació artística de David Bowen, dóna la benvinguda als espectadors de la mostra --gràcies a les dades enviades per una boia amb sensors ubicada al mar-- al vestíbul d'un espai expositiu de 1.028 metres quadrats.

Tot i que el primer impacte que rep l'espectador en endinsar-se a l'espai del 'Big Bang Data' és el d'un centre de dades --el més gran d'Espanya situat a Alcalá de Henares--, amb recreacions a gran escala d'imatges invisibles per a la majoria: "Volíem començar dins de la màquina, on es troben emmagatzemats els nostres correus electrònics i imatges".

Cada dia es generen 2,5 trilions de bytes d'informació, i durant un sol any, el 2009, es va produir la mateixa quantitat de dades que el període que recorre tota la història de la humanitat fins aquell moment, han destacat els organitzadors de la mostra, també comissariada per Olga Subirós.

Per acostar-se al fenomen, que no permet generar conclusions per la seva actualitat, la mostra analitza diferents àmbits com 'El pes del núvol', darrere el qual s'amaga una "nova forma d'industrialització i forma de poder que es construeix una indústria pesada de cables i ones", segons ha indicat De Vicente.

TOTS ELS CABLES SUBMARINS DEL MÓN

No debades, el visitant arriba a un espai on té als peus el mapa mundial de cables submarins d'Adsl i rutes d'informació, que es fan especialment visibles entre Nova York i Londres.

A 'Immersos en el tsunami' s'exhibeixen diferents formats d'emmagatzematge de dades, des de les targetes perforades dels anys 40, passant per cassets, disquets, CDs, USB i s'acaricia la idea futura de l'emmagatzematge d'informació a l'AND, com la forma més potent de preservació de dades durant milions d'anys.

El que els organitzadors anomenen 'codificació del món' s'evidencia en una sèrie de pantalles televisives en què es pot veure el número i localització d'avions que volen a l'espai aeri espanyol en un dia, com també els llocs més freqüentats per turistes russos a Barcelona i també un mapa mundial amb la representació de punts que emeten senyals de dades.

TAURONS QUE EMETEN SENYALS

Com a curiositat, al mig del mar es poden trobar vaixells i avions, però també taurons, balenes o altres espècies animals protegides que han estat xipades per poder seguir-ne els recorreguts a través de plataformes públiques d'internet.

A la zona 'Més és diferent', els comissaris es proposen demostrar que tenir accés a més dades no és només una qüestió de volum, ja que determinada informació permet a una persona modificar la seva manera de fer les coses, ha significat De Vicente.

DADES PER EXPLICAR HISTÒRIES

A 'Visualitzant la complexitat. Explicar el món amb dades', es poden veure exemples de la pràctica de transformar xifres en imatges per explicar una història, com una llarga tradició de la ciència i el disseny, que abraça des de les cartes figuratives del segle XIX fins a la visualització de dades d'avui.

La mostra també s'interfereix en la producció social de les dades, la revolució de les disciplines després de les dades massives, la necessitat de quantificar-ho tot, la tirania del datacentrisme i aborda la possibilitat d'usar la informació per al bé comú i augmentar la participació democràtica, per exemple.

El colofó de la mostra el posa una muntanya d'un milió de fotografies acumulades en una gran sala al final del recorregut, instal·lació de l'artista Eric Kessels, per il·lustrar el nombre d'instantànies pujades a la xarxa Flickr durant un dia del 2009.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés