Actualitzat 23/10/2018 17:37

Una àmplia exposició al CCCB reivindica Stanley Kubrick com a "creador total"

Exposició Stanley Kubrick al CCCB
Europa Press

Més de 600 ítems de la seva filmografia recorren cronològicament la seva carrera

BARCELONA, 23 oct. (EUROPA PRESS) -

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) repassa de la mà de més de 600 ítems la trajectòria del cineasta novaiorquès Stanley Kubrick (1928-1999) en una àmplia exposició homònima que viatja des dels seus anys de fotògraf aprenent fins a la seva consagració com a gran cineasta, i mostra la seva aspiració de llegir la condició humana i la seva mirada de "creador total".

En la roda de premsa d'aquest dimarts, el comissari Jordi Costa ha celebrat el reconeixement global de Kubrick com un geni, i ha enaltit els seus inicis com a fotògraf, que van fer que després cada imatge de les seves pel·lícules mereixés "tant temps i obsessió com si fos un quadre".

Costa ha destacat del cineasta que "mai va deixar de ser un gran jugador d'escacs" per qui cada pel·lícula era una jugada mestra en la qual llançava el repte als interlocutors dignes d'estar a l'altura d'aquell repte; desafiament davant del qual la crítica a vegades no va estar a l'altura.

Ha enaltit la independència sense precedents del cineasta, i ha dit que va estar tan implicat en el procés creatiu, que va intentar "esculpir" cada plànol, però també controlar el moment en què la cinta entrava en contacte amb el públic.

Costa ha reivindicat que en aquest muntatge es pot veure a Kubrick parlant, reflexionant i treballant amb compromís i aspiració a aprofundir, perquè va ser un cineasta amb vocació per situar el cinema a l'altura de la gran literatura.

Costa ha definit a Kubrick com un "humanista pessimista" que tenia la violència com a element cohesionador, així com una mirada compassiva que també va tenir moments cínics i durs.

També ha destacat la serietat amb la qual es plantejava la mirada sobre la condició humana, encara que no tenia vocació dogmàtica ni una pretensió de donar lliçons.

Per la seva banda, el col·laborador del cineasta Jan Harlan ha detallat que els seus interessos eren la "vanitat i la fragilitat humana", així com l'autodestrucció, des de la primera cinta fins l'última.

Ha agregat que va ser una persona molt escèptica perquè creia que la manera de comportar-se de la humanitat no li permetria arribar lluny, però que aquell escepticisme "tenia un punt d'esperança perquè implicava la necessitat de ser rescatats".

1,4 MILIONS DE VISITANTS

La també comissària Ellen M. Harrington ha explicat que l'exposició va néixer el 2004 al Deutsches Filmmuseum de Frankfurt (Alemanya) i que després de passar per 18 ciutats d'arreu del món ha registrat 1,4 milions d'espectadors.

L'exposició, que a cada ciutat pren una mirada diferent, recull l'actitud "obsessiva" de Kubrick, gràcies a que ell mateix documentava cadascun dels passos en l'elaboració de les seves cintes i va conservar cada paper i cada nota, molts dels quals presents a la mostra.

La proposta, en ordre cronològic, reuneix imatges en moviment --40 audiovisuals--, objectes i material procedents dels arxius personals del director i correspondència amb el talent que el va envoltar, un material que s'ha presentat de forma molt diferent a cada ciutat, i que a Barcelona té entrevistes inèdites a actors i directors col·laboradors de Kubrick i una instal·lació biogràfica de Manuel Huerga.

L'exposició s'organitza en tres apartats: el primer consta d'aquesta instal·lació videogràfica que introdueix el visitant en la vida i obra de Kubrick, i el segon, és un ampli repàs a la filmografia de Kubrick pel·lícula per pel·lícula amb la projecció d'algunes escenes i material que hi està relacionat.

El tercer apartat mostra un Kubrick inèdit, que tanca l'exposició plantejant cintes que no estaven fetes pel cineasta però que estaven entre els seus projectes, com una gran empresa sobre Napoleó, de qui va recopilar nombrosa documentació al llarg de la seva vida.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés