Actualizado 06/10/2017 15:05

La UPC investeix doctor Honoris Causa l'expert en ones gravitacionals Kip S. Thorne

El rector de la UPC I.Fossas i l'astrofísic Kip S.Thorne
EUROPA PRESS

Assegura que la seva contribució va ser "identificar el que es necessitava i inspirar a desenvolupar-ho"

BARCELONA, 25 May. (EUROPA PRESS) -

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha investit aquest dijous doctor Honoris Causa l'astrofísic nord-americà Kip S. Thorne, autoritat mundial en l'emissió d'ones gravitacionals, promotor del projecte LIGO i assessor científic de la pel·lícula 'Interstellar', de Christopher Nolan.

Thorne (Logan, 1940), actualment professor emèrit de Física Teòrica en el Califòrnia Institute of Technology, ha agraït que la distinció honra les seves "contribucions" al descobriment que va fer l'Observatori d'Ones Gravitacionals per Interferometria Làser (LIGO).

El projecte LIGO va permetre confirmar el 2015, de manera experimental, l'existència d'aquestes ones gravitacionals, l'última de les prediccions de la Teoria de la Relativitat General d'Albert Einstein que restava per comprovar.

Thorne ha assegurat compartir el guardó amb el gran equip de científics i enginyers --el descobriment va ser possible "a través d'una estreta col·laboració entre més de 1.000 científics i enginyers"--.

L'astrofísic ha agraït el paper que han tingut els diferents directors al capdavant del projecte i que han pres totes les decisions tècniques i de gestió, i ha remarcat que altres projectes van sofrir dificultats o van fracassar per no atorgar el poder necessari a un director que tingués les habilitats necessàries.

En el seu discurs, ha repassat el procés del seu estudi de les ones gravitacionals, que va iniciar en la dècada dels 60, i com la seva funció ha estat "identificar el que es necessitava i inspirar uns altres a desenvolupar-ho", per la qual cosa ha agraït la tasca dels enginyers en la construcció dels detectors del LIGO o els codis informàtics SXS.

Ha sostingut que els detectors avançats del LIGO tenen un terç de la sensibilitat prevista en dissenyar-se, per la qual cosa quan estiguin perfeccionats veuran tres vegades més lluny i, en lloc d'una col·lisió de forats negres al mes cercant ones, es descobrirà més o menys una al dia.

"CONTRIBUCIONS MOLT INFLUENTS"

En la laudatio, el professor del Departament de Física de la UPC Enrique Garcia-Berro ha ressaltat les "contribucions molt influents" en molts camps de la física com la gravitació, l'òptica, l'astrofísica i el disseny d'algorismes de processament de senyal.

Ha destacat que durant gairebé tres dècades Thorne i el seu equip van proporcionar "suport teòric" al LIGO, és autor de més de 300 articles i ha assessorat la pel·lícula 'Interstellar', de Christopher Nolan, i el novel·lista Carl Sagan per a la seva novel·la 'Contact'.

La concessió del doctorat Honoris Causa a Thorne va acompanyada aquest divendres d'un col·loqui organitzat a l'Institut de Ciències Fotòniques (Icfo) i una conferència a La Pedrera, que han tingut actes previs com la projecció d''Interstellar' a la UPC.