Publicado 09/08/2017 16:15

Descobreixen quatre planetes de la grandària de la Terra que orbiten prop de Tau Ceti

Descubiertos cuatro planetas del tamaño de la Tierra que orbitan  Tau Ceti
FABO FENG/PHYS.ORG

MADRID, 9 Ag. (EUROPA PRESS)

Un nou estudi realitzat per un equip internacional d'astrònoms ha revelat quatre planetes de la grandària de la Terra que orbiten l'estrella semblant al Sol més propera, Tau Ceti, que està aproximadament a 12 anys llum i que és visible a simple vista per l'ull humà.

Aquests planetes tenen masses tan baixes com 1,7 la massa de la Terra, la qual cosa els converteix en els planetes més petits mai registrats al voltant de les estrelles semblants al Sol. Dos d'elles són 'Súper-terres' localitzades a la zona habitable de l'estrella, la qual cosa significa que podrien tenir aigua líquida en superfície.

Aquests planetes van ser detectats mitjançant l'observació de titubeig en el moviment de Tau Ceti. Això va requerir de tècniques prou sensibles per detectar variacions en el moviment de l'estrella tan petites com 30 centímetres per segon.

"Ara estem creuant un llindar on, a través d'un modelatge molt sofisticat de grans conjunts de dades combinades de múltiples observadors independents, podem desentranyar el soroll a causa de l'activitat de la superfície estel·lar dels minúsculs senyals generats pels remolcadors gravitacionals dels planetes en òrbita terrestre", ha explicat el professor d'astronomia i astrofísica de la Universitat Central Santa Cruz i coautor de l'estudi Steven Vogt.

"La nostra detecció de balanceig tan febles és una fita en la cerca d'anàlegs de la Terra i la comprensió de l'habitabilitat de la Terra mitjançant la comparació amb aquests anàlegs", ha assenyalat Feng, que ha afegit que s'han introduït nous mètodes per eliminar el soroll en les dades amb la finalitat de revelar els febles senyals planetaris.

Els altres dos planetes al voltant de Tau Ceti estan a prop de ser candidats a mons habitables, encara que un disc massiu de les deixalles al voltant de l'estrella redueix probablement la seva habitabilitat a conseqüència del bombardeig intensiu pels asteroides i les estrelles.

El mateix equip ha investigat també Tau Ceti durant diversos anys, des del 2013, quan el coautor Mikko Tuomi de la Universitat de Hertfordshiner va dirigir els seus esforços a desenvolupar tècniques d'anàlisis de dades i utilitzar les estretes com un cas de referència.

Els investigadors han millorat meticulosament la sensibilitat de les seves tècniques i van ser capaços de descartar dos dels senyals que l'equip havia identificat el 2013 com a planetes. "Però no importa com mirem l'estrella, sembla haver-hi almenys quatre planetes rocosos que orbiten", ha postil·lat.

"Estem aprenent a poc a poc a distingir entre les oscil·lacions causades pels planetes i les causades per la superfície activa estel·lar, la qual cosa ens permetrà verificar essencialment l'existència dels dos planetes exteriors potencialment habitables en el sistema".

Es pensa que les estrelles similars al Sol poden ser els millors objectius en la investigació de planetes habitables similars a la Terra a causa de la seva similitud amb el Sol.