Actualitzat 31/03/2017 12:29

L'avió del Chapecoense no havia de sortir de l'aeroport de Viru Viru

També es va sol·licitar un canvi en el pla de vol perquè l'autonomia de l'aeronau era molt ajustada per al trajecte previst

BOGOTÀ, 2 des. (EUROPA PRESS) -

El secretari de Seguretat Aèria de Colòmbia, Freddy Bonilla, ha assenyalat que l'avió del Chapecoense que aquest dilluns es va estavellar prop de Medellín, deixant un saldo de 71 morts, va haver de sortir des de l'aeroport Capitán Aníbal Arab, ubicat a la localitat de Cobija, al nord de Bolívia, i no del de Viru Viru, que es troba a uns 1.800 quilòmetres al sud.

"Quan l'empresa, el seu representant a Colòmbia, va presentar la sol·licitud d'autorització que la nau vingués ho va fer venint d'una ciutat que es diu Cobija", ha explicat Bonilla en una entrevista a l'emissora Belgrano, recollida pel diari bolivià 'El Deber'.

Aquesta ciutat s'ubica "molt més al nord, al límit amb el Perú i el Brasil", ha explicat, abans d'afegir que les autoritats aeronàutiques de Colòmbia es van adonar que l'avió de la companyia LaMia havia sortit de Santa Cruz quan ja estava en vol.

Així, ha assenyalat que el vol, tal com s'ha produït, no estava autoritzat. Per part seva, el ministre d'Obres Públiques, Milton Claros, ha assenyalat que existeix un document que revela l'existència d'"observacions" abans de l'enlairament, tant per l'autonomia del vol com per la distància que l'avió havia de cobrir.

CANVI EN EL PLA DE VOL

En aquest context, una funcionària de l'Administració d'Aeroports i Serveis Auxiliars a la Navegació Aèria de Bolívia (AASANA) va demanar a un responsable de la companyia que canviés el pla de vol perquè l'autonomia de l'aeronau era molt ajustada per al trajecte previst, segons ha informat el diari 'El Colombiano'.

La petició de l'autoritat de navegació aèria boliviana consta a l'informe de recepció del pla de vol, un document a què ha tingut accés el diari colombià i que es va elaborar abans de l'enlairament de l'aeronau des de l'aeroport internacional de Santa Cruz.

A l'informe, l'empleada d'AASANA Celia Castedo Monasterio va posar de manifest cinc observacions sobre el pla de vol presentat pel representant de Lamia, identificat com a Alex Quispe. La més greu era que el temps en ruta a l'Aeroport de Rionegro, a Medellín, era igual a l'autonomia de vol de l'aeronau: 4 hores i 22 minuts.

Castedo s'ho va comunicar verbalment al representant de Lamia i li va demanar que canviés el pla de vol però Quispe es va negar a fer-ho.

Castedo va subratllar que el pla no podia estar bé perquè era massa ajustat i ell va rebutjar fer modificacions. "Així, senyora Celia, aquestes dades me les han donat per al FLP", va assegurar, referint-se al pla de vol.

La treballadora de l'autoritat de navegació aèria el va advertir llavors que el pla era "cabalito", una expressió boliviana per assenyalar que la mesura ajustada.

"Vostè s'ha equivocat i no ho vol canviar", li va dir. Quispe llavors va assegurar que estava tot bé. "Aquesta autonomia m'han passat, ens supera bé", va afirmar.

En aquell moment, sempre segons l'informe de recepció de pla de vol, Castedo va reiterar que el pla de vol no podia estar bé perquè "és igual al temps en ruta". "Sí, així no més ho presento, ho fem en menys temps, no es preocupi. És així no més. Tranquil·la, això està bé", va contestar.

La treballadora d'AASANA conclou l'informe sobre la conversa assenyalant que va decidir no insistir més "al veure la tossuderia" del representant de Lamia.

Finalment, la funcionària va demanar Quispe que si hi havia algun canvi en el pla de vol, tornés a la seva oficina però ell només va tornar per recollir 30 minuts després la informació del vol i li va dir que no hi havia canvis.

"A aquesta resposta vaig mostrar la meva molèstia, dient-li referent que moltes vegades la gent de despatx no prenen seriosament les nostres observacions", conclou Castedo en el seu escrit. Quispe va morir hores després a l'avió quan es va estavellar amb les altres 70 víctimes mortals.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés