Actualitzat 13/10/2015 12:17

El fabricant rus del míssil diu que va ser disparat des d'una zona controlada per Kíev

Sosté que es va utilitzar un model de míssil fabricat a l'URSS i que Rússia ja no utilitza

MOSCOU, 13 Oct. (EUROPA PRESS) -

L'empresa estatal russa fabricant del míssil que va fer caure el vol MH17 de Malaysia Airlines sobre territori ucraïnès el juliol del 2014 ha sostingut aquest dimarts que el projectil va ser disparat des d'una població que estava sota control de Kíev.

Almaz-Antey ha portat a terme un experiment en virtut del qual ha assenyalat que el vol MH17 va ser caçat per un míssil disparat des de la població de Zaroshchenskoye, sota control de les forces governamentals.

"Els resultats del (segon) experiment desestimen totalment els resultats de la comissió holandesa sobre el tipus i el lloc del llançament", ha defensat el president de l'empresa russa, Yan Novikov.

"Avui podem assegurar que si el Boeing (de Malaysia Airlines) va ser abatut per un sistema de míssil Buk, llavors va ser copejat per un míssil 9M38 disparat des de Zaroshchenskoye", ha afegit, segons informa l'agència Itar-Tass.

El Boeing 777 de Malaysia Airlines estava fent el trajecte des d'Amsterdan fins a Kuala Lumpur quan va ser abatut mentre sobrevolava el territori ucraïnès el 17 de juliol del 2014. Les 298 persones que viatjaven a bord, entre les quals hi havia 80 nens, van morir en el sinistre.

Mikhaïl Malishevski, assessor del dissenyador d'Almaz-Antey, ha refutat durant la roda de premsa la versió de la comissió internacional d'investigació que va responsabilitzar els rebels prorussos de l'enderroc del vol comercial.

Segons ha dit, un míssil disparat des de Snezhnoye no podria haver assolit el motor i l'ala esquerra de l'aparell. Per sustentar les seves afirmacions, l'empresa ha realitzat una maqueta 3D per mostrar els efectes que tindria el llançament d'un míssil des dels dos enclavaments.

En el cas que hagués estat disparat des de la població controlada per Kíev, "un mínim de 22 fragments del míssil haurien d'haver abatut el motor esquerre", mentre que si s'hagués disparat des de Snezhnoye "ni un sol element d'aquest míssil podria haver assolit l'ala esquerra i el motor esquerre", ha explicat l'assessor.

MÍSSIL FABRICAT A L'URSS

D'altra banda, segons l'empresa russa, el seu experiment li ha permès determinar que el model utilitzat era molt més antic que el que inicialment s'havia suggerit i es tractaria del 9M38. "L'últim míssil d'aquest tipus va ser fabricat a la Unió Soviètica el 1986", ha indicat Novikov, i ha precisat que el seu període de vida, "tenint en compte totes les extensions, és de 25 anys".

"Nosaltres tenim un protocol sobre aquesta qüestió. Després d'aquest període de temps, el seu ús està prohibit i els míssils han estat retirats del servei", ha precisat el president d'Almaz-Antey. L'últim d'aquests míssils va ser fabricat el 1986 i Rússia els va retirar el 2011.

A més, l'assessor ha explicat que si s'hagués tractat d'un 9M38M1 els seus elements d'impacte haurien deixat uns forats característics amb forma de papallona, una cosa que no va ocórrer en el fusellatge de l'avió enderrocat.

Almaz-Antey, que ha dit haver gastat 10 milions de rubles en la investigació, va presentar al juny els resultats preliminars de la mateixa. Llavors, havia assenyalat que el MH17 hauria d'haver estat abatut pel míssil antiaeri 9M38M1 del sistema de míssils BUK-M1 i que hauria estat llançat des d'una població al sud de Zaroschenskoye.

El resultat de la investigació del fabricant rus es coneix el mateix dia en què està previst que la Junta de Seguretat Aèria holandesa doni a conèixer el resultat de la seva investigació de 15 mesos sobre el sinistre. L'esmentada investigació no se centra a depurar responsabilitats sinó en els aspectes tècnics del que va passar.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés