Publicat 05/05/2016 10:06

Un estudi determina que un bacteri dificulta que els mosquits transmetin el Zika

Mosquito aedes, zika, dengue
GUTEMBERG BRITO IOC FIOCRUZ

CHICAGO (ESTATS UNITS), 5 maig (Reuters/EP) -

Infectar mosquits amb un cep del bacteri conegut com a Wolbachia va reduir significativament la capacitat d'encomanar el Zika, tal com han revelat aquest dimecres investigadors brasilers, i així han generat esperances al voltant del mètode biològic per bloquejar la transmissió de la malaltia.

El bacteri ha estat utilitzat en diversos països com Austràlia, el Brasil, Indonèsia i el Vietnam, com a part d'estratègies per controlar el dengue, i la nova troballa mostra que el mètode també funciona amb el Zika.

El virus ha estat relacionat amb la microcefàlia, una malformació congènita la incidència de la qual ha augmentat en parts d'Amèrica del Sud i Central i el Carib.

El nou estudi, de científics de la Fundació Oswaldo Cruz i publicat en 'Cell Host & Microbe', aprofita el bacteri, que viu naturalment en les cèl·lules dels insectes i es troba al 60% dels insectes comuns. El mètode implica inserir el bacteri als ous del mosquit, que després el transmet a les generacions següent.

"La idea és deixar anar mosquits Aedes amb Wolbachia durant uns mesos, perquè s'aparellin amb mosquits Aedes i amb el temps reemplaçar la població de mosquits", ha detallat l'autor principal de l'estudi, Luciano Moreira, de la Fundació Oswaldo Cruz a Rio de Janeiro.

En l'estudi, l'equip va infectar mosquits silvestres i mosquits amb Wolbachia amb dos ceps del Zika que circulen actualment al Brasil. Després de dues setmanes, els mosquits amb Wolbachia tenien poques partícules del virus als cossos i saliva, fet que reduïa la seva capacitat per infectar humans amb el virus.

"El bacteri va mostrar ser tan efectiva al Zika com en els experiments més importants del dengue que vam fer", ha manifestat Moreira, qui forma part de l'organització no governamental Eliminar el Dengue, que prova la iniciativa en 40 llocs del món.

Moreira ha advertit tot i això que l'estratègia no és efectiva al cent per cent dels casos i que no eliminarà el virus, si bé ha insistit que ha de ser usada com a part d'una estratègia integral de control.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar el mes de febrer l'emergència mundial el brot del virus del Zika que s'ha estès per diversos països de l'Amèrica Llatina, i va afirmar que existeixen indicis suficients per accelerar l'adopció de mesures i les tasques d'investigació.