Actualizado 22/10/2015 16:22

El Govern i el Port de Barcelona impulsen una autopista ferroviària fins a París i Alemanya

El projecte necessita una inversió de 33 milions d'euros i reduirà en un 10% els costos de transport

BARCELONA, 31 Jul. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat de Catalunya i el Port de Barcelona impulsaran una autopista ferroviària --la primera a Espanya-- que connectarà la capital catalana amb París el 2019, i amb Alemanya el 2020, i que permetrà millorar la competitivitat reduint els costos de transports en un 10%.

En roda de premsa, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha explicat aquest divendres que el projecte necessitarà una inversió de 33 milions d'euros que seran aportats per un inversor privat que també optaria a gestionar la infraestructura a través d'una concessió, tot i que la terminal tindrà un ús públic.

La terminal es construirà en l'antiga riera del riu Llobregat --en terrenys del Port de Barcelona--, i també permetrà reduir l'impacte mediambiental, registrant 0,8 tones de CO2 menys cada 1.000 quilòmetres.

El president del PPrt, Sixte Cambra, ha assegurat que l'autopista ferroviària podria captar el 10% del trànsit de camions de mercaderies que circulen entre Barcelona i París, i un 13% dels quals arriben fins a Alemanya.

A l'acord també s'ha sumat l'empresa logística ferroviària ViiA, que ha expressat el seu compromís per operar diversos serveis atraient clients, i ha anunciat que invertirà 55 milions d'euros en material ferroviari propi per posar en marxa una línia Barcelona-París el 2019, i també ho farà per a la connexió amb Alemanya.

FUNCIONAMENT

Una autopista ferroviària és un servei combinat ferrocarril-carretera en el qual els camions embarquen directament en el tren en un terminal inicial, es desplaça per vies fèrries ja existents, i són descarregats en el seu destí on poden continuar el viatge per carretera.

La terminal que es preveu a Barcelona carregarà un camió en un tren cada cinc minuts i un tren en una hora sense necessitat de grues, amb una mitjana de 40 remolcs per hora.

En total, es portaran a terme sis viatges (tres d'anada i tres de tornada) al dia en la línia Barcelona-París, que té una capacitat prevista de 45.000 remolcs anuals, i quatre viatges en què arriba fins a Alemanya que farà 30.000 a l'any.

La terminal tindrà una via de càrrega i descàrrega --preparada per a l'ample d'internacional i ibèric--, amb quatre vies d'expedició i recepció de 850 metres de longitud, i amb una capacitat d'aparcament de 545 camions.

EL "PUNT FEBLE"

El conseller ha lamentat que el projecte tingui el "punt feble" de no comptar encara amb els accessos ferroviaris del Port de Barcelona, i ha afegit que aquest factor pot fer enrere diversos projectes que s'estan impulsant.

Vila ha alertat que els accessos "continuen sense solució al final de la legislatura, i ha responsabilitzat de la situació al Ministeri de Foment que es va comprometre a finançar els accessos, i que, segons ell, s'està en risc d'incomplir el calendari i de perjudicar la competitivitat del Port i de Catalunya.

El contingut d'aquesta notícia està elaborat en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona

Ajuntament de Barcelona


Barcelona Economies



Contingut elaborat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona






www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés