Publicat 07/06/2016 19:31

Xavier Benguerel rebrà aquest dimecres el XIV Premi SGAE 'Tomás Luis de Victoria'

Xavier Berenguel
SGAE

"Només sentim música de supermercat", lamenta

MADRID, 7 juny (EUROPA PRESS) -

El compositor barceloní Xavier Benguerel, que rebrà aquest dimecres el XIV Premi SGAE 'Tomás Luis de Victoria', en un acte a les 19.30 hores a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, ha lamentat: "Només sentim música de supermercat, comercial i amb soroll".

Benguerel ha assenyalat en declaracions a Europa Press que, tot i que no es pot ser categòric, "la joventut s'ha allunyat del simfonisme" i actualment els mitjans de difusió estan "ocupats" per "música ballable i comercial, que ha deixat de banda la música culta o clàssica".

Aquest compositor ha criticat que la música que s'escriu actualment no s'interpreta, sinó que es recorre a partitures que habitualment són "repetitives" o de "música tradicional". En aquest sentit, ha assenyalat que "de cap manera" un compositor pot viure de la seva feina a Espanya.

"Els drets d'autor que rep són poquíssims, per la qual cosa un compositor només pot viure de la seva obra si fa música comercial, dins del que s'entén per culta o simfònica no té possibilitats de viure ni de malviure", ha dit.

En el seu cas, ha afirmat que ha estrenat el 90% del que ha compost i ha afegit que ha tingut la "sort" de tenir editat "gairebé tot". "No ha estat fàcil, però impossible tampoc", ha precisat Benguerel, que se sent "un autor privilegiat", ja que a més s'han escrit "tres o quatre llibres" sobre la seva obra.

"ORIGINALITAT" I "LLENGUATGE PROPI"

El jurat del Premi SGAE 'Tomás Luis de Victoria' va decidir atorgar-li el premi "en atenció a l'originalitat de la seva obra, que assimila les diferents corrents estètics i musicals del seu temps, i les transforma en un llenguatge propi, i en reconeixement a la rellevància del seu treball, que ha transcendit les fronteres de l'àmbit iberoamericà".

Benguerel (Barcelona, 1931) ha assenyalat que en la seva trajectòria ha passat per diferents etapes, en què destaca "uns balbucejos inicials", una etapa influenciada per l'escola austríaca, a la qual va reaccionar amb la seva afecció per les tendències mediterrànies, amb "llum i colors", com ara la música impressionista francesa.

Alhora, aquest compositor ha subratllat la seva preocupació per la falta de melodia de la música de la seva època, cosa que provoca dificultat perquè arribi al públic. "Hi ha hagut corrents que van oblidar o no van trobar la melodia que corresponia a l'època", ha dit.

Tot aquest camí va desembocar en una etapa de recapitulació i de reflexió necessària sobre "el bo i el dolent" perquè, una tal com ha indicat, "quan es parla d'un mateix es corre el perill de ser injust".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés