Actualitzat 18/08/2016 17:22

Troben un exoplaneta amb oxigen a l'atmosfera, però sense vida

Exoplaneta
CFA

MADRID, 18 ago. (EUROPA PRESS) -

El llunyà planeta GJ 1132b ha intrigat els astrònoms des que es va descobrir l'any passat. Situat a només 39 anys llum de la Terra, ara els científics asseguren que la seva atmosfera podria contenir oxigen, tot i que no podria albergar vida. Una de les raons seria la seva temperatura, que supera els 230ºC, a més que aquesta capa que cobreix el planeta és "prima i tènue".

L'astrònoma d'Harvard i autora principal del treball, Laura Schaefer, va examinar al costat del seu equip què passaria amb GJ 1132b tingués un ambient ple de vapor d'aigua. Aquest món, que orbita molt a prop de la seva estrella està inundat de llum ultraviolada (UV). Aquest tipus de llum trenca les molècules d'aigua en hidrogen i oxigen, els quals es pot perdre a l'espai. Tot i això, ja que l'hidrogen és més lleuger, s'escapa més fàcilment, mentre que l'oxigen està darrere.

"Als planetes més freds, l'oxigen podria ser un senyal de vida extraterrestre i habitabilitat, però en un planeta calent com GJ 1132b, és un signe de tot al contrari. És un planeta que està sent enfornat i esterilitzat", ha apuntat Schaefer.

Com que el vapor d'aigua és un gas d'efecte hivernacle, el planeta el patiria de manera molt forta, cosa que amplifica la calor ja intens de la seva estrella. Com a resultat, la seva superfície podria estar fosa durant milions d'anys en un 'oceà de magma'.

Els autors d'aquest treball, publicat a 'The Astrophysical Journal', apunten que aquest mar podria interactuar amb l'atmosfera, absorbint part de l'oxigen, però només al voltant d'una dècima part, d'acord amb el model creat per Schaefer i els seus col·legues. La major part del 90% de l'oxigen sobrant es mourà en corrents cap a l'espai, tot i que alguns podrien persistir, segons la investigadora.