Actualitzat 20/08/2016 17:25

Troben la dent i el parietal d'un nen neandertal en una cova de Moià fa 50.000 anys

Parietal y diente de neandertal descubiertos en Moià (Barcelona)
IPHES

BARCELONA, 20 ago. (EUROPA PRESS) -

L'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (Iphes) i el Centre Nacional d'Investigació de l'Evolució Humana (Cenieh) han trobat la dent i el parietal d'un nen neandertal a les Coves del Toll, al terme municipal de Moià (Barcelona), de fa 50.000 anys.

Segons les anàlisis prèvies, s'estima que podrien correspondre a un individu d'entre set i nou anys, ja que la dent manté encara tota l'arrel i, per tant, indica que no va caure per causes naturals com, per exemple, el reemplaçament dentari, han informat aquest dissabte les dues institucions en un comunicat conjunt.

L'estudi ha confirmat que les peces obren "noves perspectives" en la investigació que s'està efectuant en aquestes coves per conèixer els que van ser els seus habitants, i es preveu que la dent permetrà descobrir el sexe de l'individu i ajudarà a entendre com es produïa el pas de la infància a la pubertat entre membres d'aquesta espècie humana.

Alhora, amb la dent i el parietal es podran efectuar estudis paleontològics per veure les relacions filogenètiques dels grups humans de la zona de Moià amb els habitants de les diferents regions europees del mateix període.

La peça dental ha estat confirmada pel professor del Cenieh José Maria Bermudez de Castro, i per la doctora de l'University College de Londres María Martinón.

Tant la Cova de Toll com la Cova de les Teixoneres són conegudes per contenir un important registre de la presència de neandertals al centre de Catalunya, i els estudis que s'estan portant a terme entre l'Iphes i la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona (URV) i el Cenieh estan obtenint "dades molt significatives" per entendre l'evolució dels ecosistemes de la zona.