Actualitzat 29/03/2017 15:32

El Temporada Alta estrenarà la programació iberoamericana amb tres obres mexicanes

GIRONA, 10 oct. (EUROPA PRESS) -

La companyia mexicana Lagartijas tiradas al sol obrirà la programació del cicle 'Connexió Iberoamèrica 2016' del festival Temporada Alta de Girona i Salt amb tres representacions de teatre documental que formen part de 'La democracia en México 1965-2015', estrenat aquest any i que esperen que compti amb 32 obres, una per cada estat del país.

Les tres representacions són 'Tijuana', 'Veracruz, nos estamos desforestando o cómo extrañar Xalapa' i 'Santiago Amoukalli' i aborden el present de Mèxic, "què està passant en aquest moment", segons ha comptat aquest dilluns en roda de premsa Gabino Rodríguez, creador, director i interpreti de la companyia.

Rodríguez va assumir durant sis mesos la personalitat de Santiago Ramírez, treballador d'una fàbrica que sobreviu amb el salari mínim, i d'aquí neix 'Tijuana', la primera peça que es podrà veure en el festival, per aprofundir en "les lleis que impulsen a la gent a sortir de l'activitat legal", segons Rodríguez.

'Veracruz, nos estamos desforestando o cómo extrañar Xalapa' és una conferència de Luisa Pardo, directora adjunta, conferenciant i dramaturga, basada en entrevistes i investigació d'arxius, on s'explica la història de l'estat de Veracruz i la relació del poder polític amb el narcotràfic i com genera un "context de violència extrema i de limitacions molt violentes a la llibertat d'expressió", segons ha explicat Pardo.

'Santiago Amoukalli', que es representa per primera vegada a Espanya, és una obra de ficció que vol mostrar la realitat, sobretot política, de les comunitats mexicanes que viuen aïllades i que, en la majoria de casos, no parlen espanyol.

La idea del cicle va sorgir arran del muntatge 'Derretiré con un cerillo la nieve de un volcán', que explicava la història del Partit Revolucionari Institucional (PRI) de Mèxic i la història política mexicana del segle XX i, segons ha dit Rodríguez, van acabar percebent que havien generalitzat molt, "parlant com si fos la mateixa experiència democràtica viscuda a la ciutat de Mèxic que en un poble al sud o que al nord del país".

DIFERENTS FORMATS

El format de cada obra és diferent, hi ha algunes que tenen projeccions audiovisuals i altres que tenen declaracions de testimonis, cadascuna en funció de la història que s'explica i dels recursos que han obtingut.

Cada muntatge té una estratègia diferent i, tot i que és possible que els temes es repeteixin, Pardo ha declarat: "En cap moment vam empènyer les obres cap a alguna cosa, tenim objectius i línies de treball, però en cap moment volem marcar un tema per estat".

"Creiem que l'art pot donar llum sobre llocs que altres disciplines no poden", ha declarat Rodríguez, que també ha considerat que encara no han tingut problemes a Mèxic per les seves obres perquè el govern no considera la cultura com una cosa important i no es fixen massa en el seu treball, segons la seva opinió.

Les tres representacions es podran veure aquest dimarts --'Tijuana'-- i dimecres --'Veracruz, nos estamos deforestando o como extrañar Xalapa' i 'Santiago Amoukalli'-- a la Sala Planeta de Girona.

La quarta obra del cicle es basa en una experiència d'un taller de teatre amb nens de l'estat d'Oaxaca i s'estrenarà a Mèxic al novembre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés