Actualitzat 29/03/2017 23:09

El Síndic de Greuges planteja a Govern i Estat mesures urgents per millorar Rodalies

Insisteix que l'opció més factible és el traspàs total a la Generalitat

BARCELONA, 19 oct. (EUROPA PRESS) -

El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha plantejat mesures urgents, tant al Govern espanyol com la Generalitat, per millorar el servei ferroviari, i especialment el de Rodalies i Regionals, ja que "els drets dels usuaris estan manifestament lesionats".

En roda de premsa aquest dimecres, Ribó ha presentat un informe sobre els drets de les persones en els serveis ferroviaris a Catalunya, que ha enviat al Parlament, als grups parlamentaris que tenen representació al Congrés, al Ministeri de Foment i a la presidenta del Congrés i exministra de Foment, Ana Pastor.

El document recull 75 conclusions, recomanacions i suggeriments a les administracions públiques per millorar els drets dels usuaris de tren, metro i tramvia, amb una especial referència a l'accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda.

L'informe conclou que les greus deficiències que pateixen els serveis de Rodalies i Regionals es deuen fonamentalment a la falta d'inversió, pel que és necessari que es cancel·larien les inversions necessàries per garantir la fiabilitat del servei en termes d'horaris, freqüències, transbords i seguretat.

Actualment, la Generalitat és la titular del servei i dels horaris, però és el Ministeri de Foment el responsable de vies, catenàries, trens, estacions i el manteniment de la infraestructura, per la qual cosa Ribó ha reclamat a Foment que executi les inversions necessàries en els terminis previstos: "El servei està lluny del nivell satisfactori perquè la infraestructura està al límit de la seva capacitat", ha dit.

Malgrat exigir també esforços a la Generalitat, el document sosté que la capacitat del Govern per executar millores està "molt condicionada per unes infraestructures que no són titularitat seva i una empresa operadora del servei que no té la mentalitat d'estar treballant per a la Generalitat i que manté la inèrcia històrica de Renfe".

"A això se suma que el Ministeri de Foment no dóna prioritat a les necessitats econòmiques de la població de Catalunya a l'hora d'administrar les infraestructures ferroviàries, sinó als interessos polítics", continua l'informe.

Aquest traspàs incomplet genera "evidents problemes de coordinació amb massa freqüència que repercuteixen sobre les persones usuàries", per la qual cosa Ribó ha insistit a materialitzar un traspàs complet de totes la infraestructura a la Generalitat per acabar amb aquesta "jungla".

Per reduir aquestes incidències i afectacions a les persones, el document exposa que alguns dels casos més urgents sobre els quals actuar són Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat i L'Hospitalet de Llobregat, "on s'han d'iniciar amb urgència les obres per soterrar les vies que travessen els nuclis urbans d'aquests municipis.

INFORMACIÓ I HORARIS

L'informe també indica que ha de millorar-se la informació sobre el servei i els drets dels usuaris a través de megafonia, personal, cartells i pàgina web amb dades actualitzades.

Alhora, exposa que els horaris haurien de regir-se d'acord a la lògica de mobilitat, és a dir, tenint en compte els torns de treball en dies laborables i caps de setmana, i reclama que es reformuli la devolució exprés perquè se suprimeixin les restriccions actuals.

Finalment, l'informe apunta la necessitat de crear les autoritats territorials de la mobilitat de Terres de l'Ebre i comarques centrals desenvolupant totalment la integració tarifària, també en Terres de l'Ebre-Priorat, àrea de Lleida i comarques centrals.

Ribó ha explicat que no participarà al macroacte que la Generalitat i el món local han organitzat per al 26 d'octubre amb l'objectiu de reclamar a Foment les inversions pendents i el traspàs total, després de ser un òrgan de control de l'administració.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés