Actualitzat 20/09/2016 14:32

El Síndic de Greuges demana el traspàs total de Rodalies pel tracte "vexatori" als usuaris

Montse Castellà, Rafael Ribó, Montse Ayats y Marc Tostado
EUROPA PRESS

Diu que Foment té "la paella pel mànec" però demana al Govern català millorar la gestió

BARCELONA, 20 set. (EUROPA PRESS) -

El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha reclamat aquest dimarts al Ministeri de Foment el traspàs total de Rodalies i Regionals perquè considera "vexatori" el tracte que reben cada dia els usuaris amb retards continus.

"Vull deixar molt clar que el Ministeri de Foment, Adif i Renfe atempten contra els drets de les persones a Catalunya", ha assegurat Ribó en roda de premsa després de reunir-se amb els representants de les plataformes Trens Dignes, Montse Castellà; Perquè no ens fotin el tren, Montse Ayats, i de Trens Dignes a Lleida, Marc Tostado.

Per aquesta raó, ha plantejat el "traspàs integral i total del sistema ferroviari" a la Generalitat, un procés que ha indicat que es podria iniciar a través de fórmules consorciades, sent el Ministeri de Foment el que s'encarregui de mantenir en bon estat la infraestructura mentrestant.

Actualment, la Generalitat és la titular del servei i dels horaris, però és Foment el responsable de vies, catenàries, trens, estacions i el manteniment de la infraestructura.

Preguntat per si considera que el traspàs és la garantia que Rodalies i Regionals funcionaran correctament, Ribó ha assegurat que "és la garantia absoluta de poder exigir amb proximitat i immediatesa les responsabilitats que avui queden en una jungla".

"És clar que és Foment qui té la paella pel mànec per definir les inversions i prioritats, i la Generalitat hauria de definir com millorar la gestió en totes les dimensions de les seves competències", ha afegit el Síndic, que ha indicat que el traspàs actual, molt condicionat i insatisfactori, genera problemes de coordinació que afecten els usuaris.

En aquest sentit, Ribó ha considerat que la Generalitat ha de millorar la fiabilitat dels serveis, completar la integració tarifària i incorporar les peticions de les plataformes representants dels usuaris.

Ayats ha destacat la necessitat urgent de desdoblar la R3 (l'Hospitalet de Llobregat-Puigcerdà) per posar fi a les incidències, mentre que Tostado ha lamentat que la R12 (L'Hospitalet de Llobregat-Lleida per Manresa) és "la línia amb menys freqüències de tot Catalunya".

Per la seva banda, Castellà ha criticat que entre l'11 de juliol i l'11 de setembre s'han registrat un total de 335 hores de retards en la R16 (Barcelona-Tarragona-Tortosa), i ha considerat que, a més del tema de la infraestructura --corresponent a Foment--, "la Generalitat també hauria d'intentar posar-se les piles".

CONCENTRACIÓ I INFORME A L'OCTUBRE

Com a signe del malestar dels usuaris, el 10 d'octubre s'ha convocat una concentració a Vila-seca (Tarragona), a la qual assistiran alcaldes, representants de consells comarcals, sindicats i moviments veïnals, per exigir les inversions necessàries en transport.

També a l'octubre, Ribó presentarà al Parlament un informe sobre els drets de les persones en els serveis ferroviaris a Catalunya que ja ha enviat als grups parlamentaris, als quals tenen representació al Congrés, al Ministeri de Foment i a la presidenta del Congrés i exministra de Foment, Ana Pastor.

El document recull 75 conclusions, recomanacions i suggeriments a les administracions públiques per millorar els drets dels usuaris de tren, metro i tramvia, amb una especial referència a l'accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés