Actualitzat 21/03/2016 15:52

Seguí (DGT): "El cinturó, fins i tot en un autobús, redueix fins a un 80% la probabilitat de mort"

María Seguí en el balance de Tráfico
EUROPA PRESS

MADRID, 21 març (EUROPA PRESS) -

La directora de la Direcció General de Trànsit (DGT), María Seguí, ha recordat després de l'accident d'autobús ocorregut aquest diumenge a Freginals (Tarragona) --en què han mort 13 estudiants Erasmus--, que l'ús del cinturó en el vehicle, també a l'autobús, pot suposar la diferència entre la vida i la mort, tot i que ha reconegut que poques vegades es vigila el seu ús en els autocars i que fa falta més educació en seguretat viària.

"Per descomptat que pot suposar la diferència entre la vida i la mort. El cinturó de seguretat, fins i tot en un autobús, pot reduir fins a un 80% la probabilitat de mort en un accident. Des del 2007 és obligatori en tots els autocars que es venen a Espanya i és obligatori el seu ús quan estan instal·lats", ha subratllat.

Tot i això, ha admès que "per desgràcia, poques vegades s'insisteix sobre aquesta obligatorietat", tot i que afirma que existeixen "moltes companyies els conductors de les quals fan un recordatori als passatgers".

"Una altra qüestió --apunta-- és qui ho vigila, doncs és de difícil vigilància fins i tot pels agents policials. És un exemple de la importància de l'educació i de la responsabilitat individual".

Sobre si els estudiants feien ús del cinturó en el moment de l'accident de Tarragona, Seguí ha precisat en declaracions a Europa Press que després d'haver ocorregut en territori català, la investigació competeix a l'autoritat autonòmica.

Si bé, puntualitza que "en el moment en què hi ha víctimes mortals fora del vehicle, se sap que no portaven el cinturó". Tot i això, apunta que en aquest cas, si de 57 ocupants han mort 13, això significa que la majoria d'ells "han aconseguit sobreviure" perquè portaven cordat el cinturó.

En qualsevol cas, la directora de la DGT ha enviat a la ciutadania un missatge de tranquil·litat doncs, segons ha recordat, la flota d'autobusos a Espanya és "relativament moderna, homogènia i molt segura" i encara avui el risc de patir un accident com a passatger d'autocar és "inferior" al de patir-lo com a passatger d'un turisme particular.

Precisament, ha indicat que les morts que es produeixen a l'any en accidents de trànsit són l'equivalent a 130 autobusos. Per aquesta raó, segons ha afegit, la preocupació de la DGT és "constant, per cadascuna de les víctimes".

NO DORMIR, FUMAR UN PORRO O BEURE ALCOHOL

Seguí ha assenyalat que aquest accident recorda el "complex" que és el fenomen de la mobilitat amb tants paràmetres en joc --una via ben mantinguda, un bon vehicle, un conductor professional que observa les normes, que no ha consumit alcohol ni drogues, que ha descansat--. En tot cas, reconeix que tot i que es compleixin totes aquestes condicions, segueix existint aquesta probabilitat que es produeixi un sinistre.

Tot i això, invita a "no desesperar-se" per aquest tipus d'accidents en els quals queden "preguntes sense respondre" i demana centrar-se en aquest "immensament superior" nombre d'accidents en els quals encara no es compleixen aquests paràmetres.

"Quants conductors tenim avui a les carreteres que agafen el cotxe sense haver descansat prou, que han pres un porro, han begut alcohol per sobre dels límits legals o que no fan ús dels cinturons de seguretat", ha destacat.

Pel que fa al sexe de les víctimes, totes elles dones, Seguí descarta una correlació i apunta que l'explicació segurament estigui que totes les joves mortes eren amigues i anaven assegudes juntes en la part de l'autobús que ha resultat més afectada per l'impacte. A més, recorda que en un accident entren en joc dos fenòmens: l'accident en si mateix i les lesions mortals. Alhora, apunta que en general, el 75% de les víctimes mortals en accidents de circulació són homes.

NO ERA UN PUNT NEGRE

Sobre la perillositat de les vies, ha aclarit que tot i que la DGT computa punts negres, no ho fa per raons tècniques ni en territori català ni basc, per la qual cosa el tram on es va produir l'accident no pot ser un punt negre.

A més, ha puntualitzat que la DGT no caracteritza trams de concentració d'accidents, una tasca que correspon als titulars de cada via --en el cas de la de l'accident d'aquest diumenge el titular és Foment i aquest punt no està llistat com a tal--.

El que sí estableix la DGT són trams de vigilància de velocitat especial però només els publiquen per a carreteres convencionals i no per a autopista. Alhora, Seguí esmenta que, tenint en compte la informació d'accidents, des de l'any 2010 la DGT no té constància de cap sinistre mortal en aquest punt.

Seguí, que va viatjar aquest diumenge a Tarragona al costat del ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, on va poder departir amb les autoritats i els participants en les tasques de rescat, ha enviat els seus condols a les famílies de les víctimes i a tots els companys de viatge dels morts.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés