Insta a modificar models d'adscripció per combatre "desequilibris"
BARCELONA, 7 març (EUROPA PRESS) -
El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha recordat que des del 2010 ha rebut més de 40 queixes per les diferències amb fills únics a la preinscripció escolar, segons ha explicat després que la Conselleria d'Ensenyament hagi eliminat aquest criteri en les bases de la preinscripció per al curs 2016-2017.
En un comunicat, Ribó ha valorat "positivament" que Ensenyament hagi decidit utilitzar mecanismes per corregir aquesta situació, d'acord amb la recomanació que li ha fet el Síndic de Greuges de manera reiterada els últims anys.
Les queixes anaven en relació amb la "discriminació" en el procés d'admissió als instituts dels alumnes fills únics o sense germans escolaritzats, ja que tenien menys opcions d'accedir als centres més sol·licitats.
Segons el Síndic, el criteri dels germans al centre adscrit --no només al sol·licitat--, que correspon a una normativa estatal, ha comportat "desequilibris" en el repartiment de l'alumnat en funció de la tipologia familiar.
El Síndic ha constatat casos d'instituts integrats gairebé exclusivament per fills únics, mentre que altres instituts pròxims estaven integrats gairebé exclusivament per alumnes amb germans, una situació "anòmala" que calia combatre amb instruments de planificació educativa.
DESEQUILIBRIS DEL MAPA ESCOLAR
Ribó també ha alertat que "cal anar a l'origen dels desequilibris del mapa escolar", que tenen a veure amb la segregació escolar i les desigualtats en la composició social i els nivells de demanda dels centres.
"No és admissible que determinats territoris tinguin centres molt sol·licitats, que concentren alumnat socialment afavorit de la zona, i altres centres amb dèficit de demanda, que sovint escolaritza alumnat socialment desafavorit", ha afirmat.
El Síndic ha recordat que el sistema d'adscripcions de centres és un dels instruments dels quals disposa el departament per combatre la segregació escolar i que a vegades "s'infrautilitza".
Ribó ha recomanat repetidament que s'estudiïn i es promoguin models d'adscripció que cada escola tingui adscrit un sol institut, i que aquesta assignació vinculi "centres amb composició social diferent per arribar a una distribució més heterogènia de l'alumnat".
També considera discriminatoris alguns criteris del procés d'admissió escolar, com el de punts addicionals per malaltia de l'alumne o el de l'alumne amb pare, mare o tutors escolaritzats al centre.
Considera que el criteri de familiar exalumne introdueix una discriminació per raó de naixement, no afavoreix l'accés a una educació de qualitat en condicions d'igualtat, i pot tenir efectes negatius en l'equitat d'accés al sistema educatiu, a més de contribuir a reproduir desigualtats en la composició social dels centres.