Publicat 28/01/2016 15:18

La reducció de la velocitat màxima a 80 km/h no disminueix la contaminació atmosfèrica

Recurso para contaminación, vistas
EUROPA PRESS

BARCELONA, 28 gen. (EUROPA PRESS) -

La reducció de la velocitat màxima a 80 quilòmetres per hora no disminueix la contaminació atmosfèrica, però la velocitat variable aconsegueix reduir la contaminació d'òxid de nitrogen i partícules en suspensió tant en els dies de contaminació elevada com en els de baixa, segons un estudi de la Universitat de Barcelona (UB).

L'estudi, publicat a 'Transportation Research', ha comparat l'evolució dels contaminants de partícules en suspensió inferiors a 10 micres i d'òxids de nitrogen des del 2006 al 2010, tant en municipis amb limitació de velocitat a 80 km/h com en municipis lliures d'ella.

Les principals conclusions són que la política de velocitat variable aconsegueix reduir aquests contaminants, però per contra la limitació de la velocitat màxima des de 120 o 100 quilòmetres per hora a 80 "no té efecte, o fins i tot és contraproduent", ja que s'han trobat augments dels nivells de contaminació del 5% en les partícules en suspensió inferiors a 10 micres i d'entre un 1,7 i un 3,2% en els òxids de nitrogen.

El treball forma part de la tesi doctoral en curs de Jordi Rosell, dirigida pel catedràtic de la UB Germà Bel, i l'investigador sosté que "reduir la velocitat màxima per sota dels 100 o 90 quilòmetres per hora no té un efecte sistemàtic de reducció dels nivells de contaminació".

Tot i això, Rosell assegura que l'homogeneïtzació en el flux del trànsit, evitant parades i arrencades, estaria jugant un paper important, i la velocitat variable "acaba aconseguint la reducció molt millor que la limitació a 80 quilòmetres per hora".

Una ampliació del treball, amb les investigadores Catalina Bolancé i Montserrat Guillén, especialistes en risc, constata que els dies de màxima contaminació la mesura de la velocitat variable aconsegueix reduir la contaminació d'òxid de nitrogen en un 9,4% i les partícules en suspensió inferiors a 10 micres en un 5,1%, mentre que l'activació del límit a 80 quilòmetres per hora no té efecte sobre els contaminants.

Els dies que la contaminació es troba en la mitjana o molt per sota, la velocitat variable aconsegueix reduir la contaminació dels dos contaminants, mentre que els 80 quilòmetres per hora segueix sense tenir efecte.

TRÀNSIT DURANT LA CRISI

Rosell ha afirmat que la Generalitat va encertar a l'hora d'abolir la mesura dels 80 quilòmetres per hora, però que "no té per què seguir activant-la en els episodis de més contaminació si el que vol és reduir la contaminació de manera significativa".

Ha afirmat que durant els anys de crisi s'han reduït els viatges en vehicle privat, però que si l'activitat econòmica repunta, el trànsit també, i la política de velocitat variable "acaba tenint un impacte limitat".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés