BARCELONA, 26 juny (EUROPA PRESS) -
El Museu Can Framis de Barcelona, pertanyent a la Fundació Vila Casas, ha recuperat el pintor oblidat Xavier Prat, que va plasmar la vida nocturna barcelonina dels anys 80, en la major exposició dedicada fins ara a la seva figura.
Ho ha explicat aquest dilluns el comissari i amic personal de l'artista que va morir fa deu anys, Sergio Vila-Sanjuán, en la presentació de la mostra 'I a una altra ciutat també clareja', que es podrà visitar des d'aquest dilluns fins al 23 de juliol.
Prat (1957-2007) és considerat pintor de la nova figuració dels 80, i va beure del corrent del surrealisme i de la Generació del 27, especialment de Salvador Dalí i Federico García Lorca; de fet, també ha deixat un llegat de poemes, contes i una novel·la, pendents de revisar.
Aquesta exposició "reconstrueix" la pintura de l'artista, que va exposar en llocs alternatius, i mai va professionalitzar el seu treball pictòric en connexió amb els circuits de l'art, tals com a galeries, ha explicat Vila-Sanjuán.
El periodista i escriptor ha rememorat un viatge que van fer junts a Cadaqués (Girona) per visitar Dalí, que els va rebre amb un xampany rosat i una bona conversa sobre art.
Prat es va immiscuir al món contracultural barceloní durant els 70 i va pintar de forma prolífica durant els anys 80, activitat que va deixar l'any 1991-1992, amb una única exposició destacada a les seves esquenes que la hi va dedicar la Diputació de Lleida el 1982.
Durant els 80, es va dedicar a plasmar la nit barcelonina amb discoteques estrella com 'La Seca' i 'La Paloma', que es pot veure en la mostra en un oli que plasma el "ambient festiu i explosió de vitalitat" de l'època.
El comissari ha subratllat la significació de la nit per a una generació d'artistes, pintors, escriptors i periodistes de l'època, que es trobaven en sales de festa.
SÈRIE SOBRE EL MAR
A més de la sèrie sobre la nit, l'exposició fa parada en l'altra gran temàtica abordada per l'artista i que va ser el mar, amb el qual estava especialment vinculat en un moment de transformació preolímpica en què es va mudar prop del Port.
La seva mirada simbolista i onírica es va traslladar al costat de la platja i del Port de Barcelona amb l'ús de tècniques matèriques que li portarien a posar sorra en les seves obres i pintar la Torre de la Barceloneta.
MIQUEL BARCELÓ
Amb l'artista Miquel Barceló, el més destacat dels 80, es va creuar en alguna ocasió, i dóna fe d'això un document amb recomanacions que el mallorquí li va fer a Prat abans de visitar l'illa mallorquina.
"Van tenir trajectòries molt dispars, però van compartir una mirada postmoderna i una visió culta i narrativa amb tocs d'ironia", ha defensat el comissari.