Actualitzat 30/03/2017 23:40

El MNAC revela la relació de Picasso amb el romànic en un "diàleg inèdit"

BARCELONA, 16 nov. (EUROPA PRESS) -

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) proposa un "diàleg inèdit" entre el pintor Pablo Picasso i l'art romànic en una exposició que, al seu torn, ofereix una lectura renovada de l'art medieval, ha explicat el director del Museu Nacional Picasso de París, Laurent Le Bon.

'Picasso-Romànic', que es podrà veure fins al 26 de febrer, no és una exposició en si mateixa, sinó que 40 obres i 21 documents del pintor s'integren de manera molt sòbria en el recorregut en un diàleg que "canvia els ulls amb els quals mirar el romànic" un altre cop, ha dit el director.

Es tracta de la primera vegada que s'explora aquesta relació, que va començar amb l'estada el 1906 del pintor malagueny a Gòsol (Lleida), on va deixar enrere el seu període rosa -que ell mateix va qualificar de "sentimental"-- i es va interessar per l'art primitiu -frontal i hieràtic-- amb les manifestacions en esglésies romàniques de la zona.

Després, Picasso va reivindicar la "força contemporània de l'art romànic" quan el 1934 va visitar el MNAC en el marc d'un recorregut que es documenta en l'exposició amb una sèrie fotogràfica i postals d'obres que ell mateix va adquirir i altres que ha rebut per correspondència d'amics i cercles pròxims.

"Si hi ha un lloc on s'havia de fer aquesta relació és aquí", ha celebrat Le Bon, que ha ressaltat la generositat del museu parisenc dedicat al pintor malagueny perquè considera que la seva obra no és seva, sinó que és per a tot el món.

Un total de 40 olis, dibuixos, ceràmiques, escultures i un quadre-relleu de l'artista interactuen amb les obres medievals de la col·lecció, al costat d'un fons documental fins ara inèdit que conserva el museu de París i que és ple d'imatges romàniques, postals del museu, llibres i revistes sobre el tema.

L'exposició no imposa una relació mecànica entre les obres romàniques i les de Picasso, ni planteja la recerca d'una influència directa, ja que una de les característiques principals de l'obra del cubista és precisament la seva capacitat de transformar tota la influència en llac diferent i propi.

MIRADA ARTÍSTICA

La mirada de Picasso sobre el romànic és una mirada de valoració artística, i no és una mirada arqueològica, han destacat els comissaris de l'exposició Juan José Lahuerta i Emilia Philippot, acompanyats del director del MNAC, Pepe Serra.

La mostra gira sobre tres eixos temàtics que exploren els primers contactes de Picasso amb el romànic i se centra especialment en les obres realitzades el 1906 i 1907 --any crucial que va pintar 'Les senyoretes d'Avinyó'--, mentre que en el segon eix aborda el tema tràgic de la crucifixió tan present a l'art romànic.

MORT I CRUCIFIXIÓ

En aquesta part, destaca la relació de les crucifixions desarticulades de Picasso amb les articulades del romànic, especialment amb el conjunt escultòric de les 'Pintures de Sorpe i Davallaments de la Creu' que conserva el museu.

El tercer eix es refereix a una imatge de la calavera i la mort, com un dels grans temes transversals de tota l'obra de Picasso, i s'expressa simbòlicament de diferents formes, amb màscares i calaveres, tant humanes com animals.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés