Actualitzat 28/06/2017 17:04

L'OMS recomana a Barcelona apostar pel transport col·lectiu i els espais verds

K.M.Warsow, M.Nieuewnhuijsen i C.Daura
EUROPA PRESSS

Les superilles "són molt importants per a la salut", segons un expert de l'ISGlobal

BARCELONA, 28 Juny (EUROPA PRESS) -

El coordinador de Salut Pública i Medi Ambient de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), Carlos Dora, ha recomanat a Barcelona seguir apostant pel transport col·lectiu net --com el tramvia-- els espais verds i els carrers per als vianants i per a bicicletes, ja que hi ha "moltes evidències" sobre l'impacte negatiu per a la salut que té la contaminació del transport individual.

Ho ha explicat aquest dimecres en roda de premsa amb motiu del III Congrés Internacional de Transport i Salut, que se celebra des del dilluns fins a aquest dijous en l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), al costat del director de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut de l'ISGlobal, Mark Nieuwenhuijsen.

Projectes com les superilles "són molt importants per a la salut", ha afirmat Nieuwenhuijsen, que ha dit que la ciutat necessita més iniciatives de carrers sense cotxes per crear un ambient més net, així com nous parcs com es preveu a la plaça dels Glòries, davant el fet que té tres vegades més densitat de cotxes que Londres.

En ser preguntats per l'impacte de la unió del tramvia per la Diagonal a Barcelona, Nieuwenhuijsen ha valorat positivament la iniciativa: "No sé per què és tan difícil connectar-ho", ha dit, quan és tan important per a la salut, encara que ha preferit que els cotxes se situessin en el centre del carrer perquè arriba menys contaminació a les persones.

La directora executiva de TPH Link i organitzadora del congrés, Karyn M. Warsow, ha afirmat que aquesta cita ha creat "un canal per tancar la bretxa entre la investigació científica i l'aplicació al món real", en el qual acadèmics, planificadors i gestors han urgit les ciutats a prioritzar la salut en les polítiques de transport, davant l'augment mundial de la població urbana.

"El sistema de salut encara no s'ha involucrat com hauria" a la planificació urbana i les polítiques de transport, com sí que ha fet en les quals estan relacionades amb l'alimentació i els hàbits físics, ha dit Dora, i ha afegit que té un impacte en la salut i els costos econòmics relacionats amb aquesta promoure el transport públic, a peu i amb bicicleta.

El 20% de la mortalitat prematura podria evitar-se millorant la planificació urbana i el transport a Barcelona, segons un estudi de l'ISGlobal --centre impulsat per l'Obra Social La Caixa-- publicat l'any passat.

Dora ha remarcat que els principals problemes de salut relacionats amb la contaminació són cerebrovasculars i cardiovasculars, seguits pels respiratoris, ha destacat Dora, ja que les partícules passen dels pulmons a la circulació i irriten les parets de les artèries, estrényer l'espai pel qual circula la sang, i tancant els conductes, derivant en obturacions i ictus.

Nieuwenhuijsen ha explicat que cada any hi ha 1.200 morts prematures per falta d'activitat física, 600 relacionades amb la contaminació, una mica menys de 600 pel soroll, 300 per les altes temperatures i un centenar per la falta de zones verdes.

COTXE ELÈCTRIC I CREUERS

En ser preguntats pel cotxe elèctric, Dora ha valorat que seria "una solució molt parcial", perquè seguirien havent-hi molts cotxes, prenent molt espai, mentre que Nieuwenhuijsen ha opinat que no és la solució perquè solament es redueix la contaminació a la meitat, la del tub de fuita.

Sobre els creuers, l'integrant de l'ISGlobal ha explicat que són responsables d'entre el 20% i el 30% de la contaminació a Barcelona i que la solució seria que usessin més electricitat quan estan en el port.

Daura ha afegit que hi ha una iniciativa entre els principals ports mundials --com Los Ángeles, Hong Kong i Barcelona-- perquè els creuers puguin connectar-se a l'electricitat quan estan en el port --cobrint els costos--, en lloc d'usar combustibles fòssils com en l'actualitat, i d'optar també per electricitat quan estiguin a 200 milles de distància.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés