Actualitzat 04/05/2017 12:39

L'OCDE alerta del "dèficit col·laboratiu" entre docents a Espanya

P.Santiago
Europa Press

BARCELONA, 4 maig (EUROPA PRESS) -

El director d'Educació i Competències de l'OCDE, Paulo Santiago, ha alertat aquest dijous del "dèficit col·laboratiu" entre docents que es dóna a les aules espanyoles, segons els resultats d'un informe sobre avaluació de l'ensenyament que s'ha dut a terme durant quatre anys en 29 països.

Ho ha dit en la presentació del document 'L'avaluació per a la millora de l'aprenentatge de l'alumnat i el rol del lideratge escolar' en una jornada de directius presidida per la consellera d'Ensenyament de la Generalitat, Meritxell Ruiz.

Segons l'informe, Espanya és l'estat que registra un major nombre de mestres i professors que mai observen classes d'uns altres per tenir un 'feedback', que mai ensenyen en equip a la mateixa aula i que no participen en activitats conjuntes amb altres classes i grups.

Per darrere d'Espanya figuren Islàndia, França, Brasil, Bèlgica, Portugal, Finlàndia, Croàcia, Itàlia, Israel, Suècia, Mèxic, Xile, Canadà, Estats Units, Nova Zelanda, Noruega i Dinamarca, entre d'altres.

Preguntat per solucions per fer front a aquesta situació, ha apostat per "generar espais i temps per fer aquesta col·laboració", i ha rebutjat pràctiques com pagar als professors només per les hores lectives de classe amb els alumnes, sense tenir en compte una perspectiva integral i comunitària.

Santiago ha admès que aquest problema --que també veu a Portugal-- té una solució difícil, i l'ha atribuït a la falta de cultura d'obrir la porta de l'aula a altres professionals del mateix àmbit "per por i aspectes que tenen a veure amb coses com la Dictadura", ha suggerit.

En la seva conferència, ha parlat del rol del director en el marc de l'avaluació del sistema educatiu, i ha remarcat que "els sistemes educatius sense mecanismes d'avaluació externa dels centres educatius manquen d'informació evaluativa comparable sobre la qualitat escolar".

CONTRA LA "PÈRDUA DE TEMPS"

També s'ha referit a la poca cultura d'avaluació per part de pares a Espanya i falta d'obertura de les aules, i ha insistit també en què tota avaluació ha de tenir un impacte a les classes i formes d'ensenyament perquè, en cas contrari, és una "pèrdua de temps".

En la seva opinió, és necessari també avaluar al docent, cosa que es fa en pocs països, i ha apostat per crear un pla de desenvolupament professional de cada docent, i desenvolupar comunitats d'aprenentatge docent que discuteixen sobre maneres d'ensenyar i aprendre.

La consellera ha tancat l'acte destacant el "paper clau" dels directius en tots els processos de canvi educatiu que s'estan duent a terme en els últims anys, i ha dit ser conscient de la necessitat d'empoderar a aquests equips amb formació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés