Actualitzat 31/03/2017 01:53

Llum verda al Projecte de Llei sobre restitució de béns culturals sortits il·legalment d'Espanya o la UE

MADRID, 18 nov. (EUROPA PRESS) -

El Consell de Ministres, a proposta del ministre d'Educació, Cultura i Esport, Íñigo Méndez de Vigo, ha aprovat aquest divendres 18 de novembre l'enviament a les Corts i la tramitació per urgència del Projecte de Llei sobre restitució de béns culturals que hagin sortit de manera il·legal del territori espanyol o d'un altre estat membre de la Unió Europea.

Així, s'incorpora a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva europea 60/2014 del Parlament i del Consell Europeu del maig del 2014. També ha acordat sol·licitar la seva tramitació parlamentària pel procediment d'urgència.

Segons ha explicat el Ministeri, aquest Projecte de Llei regula d'una banda les condicions i el procediment de restitució de béns culturals que hagin sortit il·legalment del territori espanyol i es trobin en territori d'un altre Estat membre de la Unió Europea i, per un altre, l'acció de restitució que puguin exercir davant els Tribunals espanyols les autoritats d'altres estats membre per aconseguir la restitució dels béns que hagin sortit de manera il·legal del seu territori i que es trobin en territori espanyol.

El ministre d'Educació, Cultura i Esport i portaveu del Govern espanyol, Íñigo Méndez de Vigo, ha recordat en roda de premsa posterior al Consell de Ministres que el Govern espanyol es va comprometre a transposar aquesta directiva abans del 2015, si bé "no va poder ser, una cop més, pel cost de no Govern". "D'aquí la tramitació d'urgència", ha afegit.

El seu àmbit d'aplicació s'estén a "tot bé cultural classificat o definit per un Estat membre, en virtut de la legislació o els procediments administratius nacionals, com a patrimoni cultural nacional, que posseeixi valor artístic, històric o arqueològic en el sentit de l'article 36 del Tractat de funcionament de la UE".

Aquest concepte ampli és el mateix que es recull a l'article 1 de la vigent Llei, si bé se suprimeixen un altre tipus de condicions restrictives, com que no calgui que els béns citats s'enquadrin en alguna de les 14 categories ni que hagin d'ajustar-se a llindars relacionats amb la seva antiguitat o amb el seu valor financer per complir els requisits de restitució.

Entre les novetats, destaca que la Secretaria d'Estat de Cultura serà la que exerceixi com Autoritat Central, a través de la qual es cooperarà i fomentarà la concertació amb la resta de les Autoritats Centrals d'altres estats membre.

Així, localitzarà a petició d'un Estat membre un bé cultural concret que hagi sortit de manera il·legal del territori; notificarà la troballa als estats membre interessats, en cas de descobrir béns culturals en el seu propi territori, i adoptarà les mesures per a la conservació material del bé cultural.

Alhora, entre les novetats es troba la cooperació de les autoritats centrals i la divulgació de la informació a través del Sistema d'Informació del Mercat Interior (IMI), establert pel Reglament UE 1024/2012 i dissenyat especialment per a béns culturals.

El Consell de Patrimoni Històric Espanyol, òrgan de col·laboració amb les comunitats autònomes, serà l'instrument que faciliti la col·laboració dels òrgans competents amb els de l'Administració General de l'Estat.

TRES ANYS PER A LA RESTITUCIÓ

Aquest projecte de llei amplia a tres anys, davant l'any que reconeixia la regulació anterior, el termini per a l'exercici de l'acció de restitució, a partir de la data en què l'autoritat central competent de l'Estat membre requeridor hagi tingut coneixement del lloc en el qual es trobava el bé cultural i de la identitat del posseïdor o de la forquilla del mateix.

En qualsevol cas, el Ministeri explica que l'acció de restitució prescriurà en un termini de trenta anys, a partir de la data en què el bé cultural hagi sortit de manera il·legal del territori de l'Estat membre requeridor.

Tot i això, matisa que l'esmentada acció de restitució de béns pertanyents a col·leccions públiques i de béns inclosos en els inventaris d'institucions eclesiàstiques o d'altres institucions religioses sotmeses a un règim especial de protecció per la legislació de l'Estat requeridor prescriurà en un termini de setanta-cinc anys, excepte que en el marc d'acords bilaterals amb l'Estat membre s'hagués establert un termini més, o que la legislació de l'Estat requeridor prevegi que l'acció és imprescriptible.

Alhora, el jutge ordenarà la devolució material del bé cultural al territori de l'Estat membre requeridor, sempre que quedi provat que es tracta d'un bé cultural i que la seva sortida del territori de l'Estat ha estat il·legal i que persisteix aquesta circumstància en el moment de presentar-se la demanda.

En la mateixa sentència el jutge concedirà al posseïdor una indemnització que es consideri equitativa d'acord amb les circumstàncies que quedin acreditades en el procés, i sempre que s'acrediti que "el posseïdor hagi adquirit el bé amb bona fe i provi que ha utilitzat la diligència atesa en el moment de l'adquisició". A més, s'introdueix la possibilitat d'interposició de recurs d'apel·lació contra les sentències dictades en aquests processos.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés