Actualitzat 30/03/2017 18:58

L'eurodiputada Julie Girling adverteix que "seria un error vetar tots els motors dièsel"

Reconeix problemes a la UE per complir amb la reducció de contaminants atmosfèrics

BARCELONA, 10 nov. (EUROPA PRESS) -

L'eurodiputada Julie Girling, ponent de la modificació de la directiva europea sobre la reducció de les emissions nacionals de determinats contaminants atmosfèrics, ha advertit que "seria un error vetar tots els motors dièsel perquè no tots són iguals", i alguns fins i tot són menys contaminants que altres de gasolina, sobretot els grans.

En una trobada amb els periodistes aquest dijous, prèvia al debat sobre la directiva europea que acollirà l'Oficina d'Informació a Barcelona del Parlament Europeu, la política britànica ha assenyalat que hi ha motors de gamma alta i mitjana que són nets: "No seria just vetar tots els dièsel, hi ha gent que gasta els diners en un cotxe dièsel i aquest és verd", i ha afegit que a Internet poden consultar-se les emissions.

Ho ha dit després de ser preguntada per la mesures per vetar i limitar la circulació de vehicles dièsel que han plantejat alguns territoris per reduir la contaminació, com és el cas de la proposta de principis del 2016 de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que va estudiar prohibir a partir del 2018 la circulació dels vehicles amb més de 20 anys d'antiguitat per la ciutat i el seu entorn.

Sobre el cas del suposat frau dels motors dièsel Volkswagen, ha destacat que l'empresa ha reconegut als Estats Units que va col·locar dispositius que alteraven les emissions quan es feia la prova d'emissió de contaminants, cosa que és il·legal tant allà com a Europa, però dins de la UE no s'ha demostrat que hagi ocorregut això, tot i que ha reconegut que "la credibilitat de la indústria del cotxe s'ha vist afectada", així com la de la UE.

ESPANYA I BARCELONA

Sobre el compliment de la nova directiva europea --la proposta legislativa de la qual es va presentar el desembre del 2013, i que es votarà el 23 de novembre--, ha evitat valorar l'actual compliment, perquè els governs tindran fins al 2020 i 2030 per fer-ho, i els correspon a ells decidir com cenyir-se a la taxa.

"En general, els governs dels estats membre de la UE estan tenint problemes", sobretot amb aspectes com la directiva europea d'aire atmosfèric, sobre la qual hi ha 17 estats membre en els quals hi ha una àrea que no compleix aquests requisits, i entre ells hi ha Espanya i, concretament, Barcelona.

Complir les mesures de la directiva reduiria les malalties respiratòries, les cardiopaties i el càncer, ha destacat, mentre que ha assenyalat que el cost de la contaminació atmosfèrica relacionat amb la salut a la UE se situa entre 390.000 i 940.000 milions d'euros anuals.

"Cal actuar ja", ha afirmat, davant del fet que el cost d'aplicar-la se situa entre els 2.200 i els 3.300 milions d'euros, i ha subratllat que té una implicació molt important per a la salut i el medi ambient.

Sobre com aplicar-la, ha destacat que hi ha moltes accions que poden portar-se a terme, i ha posat l'exemple de la ciutat de Londres (Regne Unit), que té una zona limitada de circulació, però ha anat de la mà d'una "gran inversió" en transport públic, per la qual s'ha convertit la flota d'autobusos i taxis en vehicles menys contaminants; així i tot, la ciutat té àrees que no compleixen amb els estàndards.

BICIS I SUPERILLA

També ha esmentat la iniciativa de Copenhaguen (Dinamarca), on algunes carreteres són transitables per als vianants, i han canviat la prioritat d'aquests i de les bicicletes respecte al cotxe, que ha d'esperar-se mentre passen els altres: "Hi ha un desig col·lectiu molt fort de millorar la qualitat de l'aire i de la vida", ha observat.

Preguntada pel projecte de la superilla a Barcelona, ha dit que el coneix però que no té una opinió clara sobre aquesta qüestió, perquè prefereix esperar veure'n els resultats, i ha afegit que quan en una ciutat s'intenta implementar una gran mesura requereix una gran acció, i "en una ciutat en la qual hi ha molts cotxes aquestes iniciatives no són fàcils".

Girling, del grup dels Conservadors i Reformistes Europeus, és membre de la Comissió de Medi Ambient, Salut Pública i Seguretat Alimentària, de la d'Investigació sobre la Mesura de les Emissions al Sector de l'Automobilisme i de la Delegació per a les Relacions amb els Països del Sud-Est Asiàtic i l'Associació de Nacions del Sud-Est Asiàtic (Netegen).




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés