Publicat 30/09/2016 16:06

L'Estat respon a Catalunya que no envaeix competències amb les 'revàlides' d'ESO i Batxillerat

Rueda de prensa de Santamaría tras el Consejo de Ministros
EUROPA PRESS

Defensa que cal assegurar "certa homogeneïtat" en les proves a tot Espanya

MADRID, 30 set. (EUROPA PRESS) -

El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres 30 de setembre un acord pel qual respon al requeriment formulat per la Generalitat sobre el Reial decret que regula les evaluacions finals d'ESO i Batxillerat de la LOMCE en què assegura que no envaeix les competències d'aquesta comunitat autònoma.

En concret, Catalunya ha demanat explicacions al Ministeri d'educació, Cultura i Esport en relació amb els articles 2, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 17, disposició addicional segona i disposicions finals segona de l'esmentat decret aprovat pel Govern el passat 29 de juliol perquè considera que aquest interfereix en les seves capacitat legislativa.

L'executiu explica en la seva resposta que amb aquesta norma s'ha limitat a donar compliment a allò disposat per la LOMCE, aprovada el desembre del 2013, i recorda a la Generalitat que el títol competencial invocat per l'Estat no és la competència per dictar les normes bàsiques per al desenvolupament de l'article 27 de la Constitució, sinó la seva competència exclusiva per regular les condicions per a l'obtenció, expedició i homologació de títols acadèmics i professionals (article 149.1.30 CE, primer incís).

D'acord amb aquesta capacitat, el Govern espanyol sosté que l'Estat pot emprendre tota la regulació de la matèria i que les comunitats autònomes "només puguin assumir competències executives en relació amb aquesta".

"Per tant, no s'estima possible acceptar l'al·legació d'excés en la regulació bàsica adduïda per la comunitat autònoma", indica l'executiu en la seva resposta.

D'altra banda, assenyala que l'Estat ha deixat marge a la intervenció autonòmica en les esmentades avaluacions.

En aquest sentit, explica que s'inclou l'avaluació d'una assignatura específica i, en les autonomies amb llengua cooficial pròpia, com és el cas de Catalunya, s'avalua també l'assignatura corresponent a aquesta llengua i literatura.

ASSEGURAR CERTA HOMOGENEÏTAT

"Mentre que aquestes avaluacions permeten verificar que l'alumne es troba en condicions d'accedir a una etapa superior de la seva formació, cal assegurar una certa homogeneïtat en les proves, de manera que resultin equiparables els resultats obtinguts pels estudiants de les diferents autonomies", afirma el Govern central.

Pel que fa al títol competencial invocat per l'Estat, subratlla que suposa una "reserva normativa plena", i no aprecia excés competencial en el precepte, "més encara si es té en compte que s'observa la possibilitat de les comunitats autònomes d'adoptar les mesures que tinguin per convenients, entre les quals es troben les previstes en la norma".

QÜESTIONARIS DE CONTEXT I LLENGUA

Pel que fa als qüestionaris de context --per conèixer la situació sociocultural de l'alumnat--, que acompanyen les proves de coneixements, el Govern defensa que la informació que aporta al resultat de les avaluacions, que, segons recorda, persegueixen "la millora de la qualitat educativa".

També adverteix que en el Reial decret que regula aquestes avaluacions no es determina l'obligació d'utilitzar el català o castellà en les proves que es refereixin a assignatures diferents de Llengua Castellana i Literatura, Primera i Segona Llengua Estrangera i Llengua Cooficial i Literatura, sinó que permet que siguin els pares, mares o tutors legals els que determinin quina serà la llengua utilitzada pels alumnes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés