Actualitzat 31/12/2016 13:35

L'any 2016 es tanca amb un mínim de 1.155 morts en carreteres, 24 més que l'any passat

La falta de polítiques o la inversió en infraestructures, entre les causes del repunt per a associacions

MADRID, 31 des. (EUROPA PRESS) -

L'any 2016 es tancarà amb un mínim de 1.155 morts a les carreteres espanyoles, fet que suposa un augment d'un mínim de 24 morts respecte a la xifra total de l'any 2015 quan 1.131 persones han mort en les vies del territori espanyol. Així, per primera vegada en 13 anys es trenca la tendència a la baixa, ja que des de l'any 2003, quan es van comptabilitzar 5.399, el nombre de víctimes havia baixat any rere any.

Així, a falta del tancament de les dades de desembre, el mes en el qual s'ha comptabilitzat un augment més significatiu de les víctimes de carretera és març, amb 20 morts més que en 2015 i agost, amb 17 més. Li segueixen abril i juliol, amb una pujada d'11 respecte a l'any passat, juny amb 8, febrer amb 5, gener amb 2 i octubre amb 1.

En la banda contrari es troba setembre, quan s'ha reduït en 25 el nombre de morts respecte al mateix mes de 2015. El maig les morts es van reduir en 16, mentre que el novembre, en 8. Per part seva, el mes de desembre també presenta una tendència a la baixa ja que, fins al dia 28, un total de 79 persones han perdut la vida, front a les 86 en la mateixa data de 2015.

Davant d'aquestes dades, les diferents associacions de seguretat viària han apuntat, en declaracions a Europa Press, que la falta de polítiques han produït aquest repunt de víctimes. En aquest sentit, el president d'Automobilistes Europeus Associats (AEA), Mario Arnaldo, ha rebut "amb gran preocupació" l'increment de la mortalitat a les carreteres espanyoles i ha sol·licitat a les autoritats "encendre les alertes".

"Tot i la crisi econòmica cal fer un esforç per mantenir en perfecte estat de conservació la xarxa d'infraestructures", ha reclamat, i alhora demana "plans per rejovenir el parc automòbil o fomentar la correcta conservació dels elements de seguretat activa i passiva dels vehicles".

'ESPANYA PLENA DE RADARS'

Per la seva banda, el president de Mutua Motera, Juan Manuel Reyes, ha lamentat que "la tendència segueixi" i ha assenyalat que "el problema no és el ciutadà; és multisectorial i cal seure per analitzar l'origen de la sinistralitat vial". "No és una qüestió que se solucioni posant Espanya de radars; aquesta és una política antiga i fracassada, que sol ha augmentat la recaptació", ha explicat.

"La reducció dels últims anys va d'acord amb la crisi econòmica, i la sinistralitat anava en concordança amb l'exposició al risc --ha assegurat Reyes--. No hi ha hagut una política de seguretat viària i ara que es recupera l'economia i també augmenta la sinistralitat vial".

El vicedirector de l'Associació per a la Prevenció d'Accidents de Trànsit (PAT-APAT), Vicente Sánchez, ha assegurat que aquest augment del nombre de morts en carreteres es deu a "una baixada de guàrdia" i que les autoritats no saben comunicar a la societat el greu problema de la sinistralitat vial. "Constantment caldria transmetre al conductor que estem pagant una preu molt car, en comptes de posar radars o helicòpters volant", ha subratllat.

"Invertim molts diners a posar artefactes per parar l'agressor però no se li explica per a què es fa --ha explicat Sánchez--. Si tenim un problema i la societat ho desconeix, cada vegada que ve una sanció, el conductor té la sensació que sol hi ha animo d'enriquir les arques. No sabem comunicar i no tenim la suficient educació viària".

En la mateixa línia, el president de l'Associació Estatal de Víctimes d'Accidents (DIA), Francisco Canes, ha apuntat que l'augment de morts a la xarxa de carreteres espanyoles es deu a la "inexistència d'una política de seguretat viària per part del govern anterior" solucions buscar consens amb tot el sector que hagi de veure amb la seguretat viària.

Alhora, també ha posat en relleu la necessitat que "als xavals, d'una manera molt més intel·ligent que és ara, se'ls comenci a parlar d'aquesta nova mobilitat que se'ls presenta; sostenible rendible i segura".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés