El pintor explica que el llibre "mira a la poesia i llegeix la pintura"
BARCELONA, 24 des. (EUROPA PRESS) -
El pintor Joan-Pere Viladecans ha il·lustrat l'obra poètica de Miquel Martí i Pol (1929-2003) en cinc grans etapes vitals, que ha plasmat en l'edició de bibliòfil 'Salveu-me la mirada' d'Enciclopèdia Catalana, que "mira a la poesia i llegeix la pintura".
Segons ha explicat Viladecans en una entrevista d'Europa Press, es tracta d'una antologia de poemes, seleccionada per a aquest llibre pel crític literari i expert en Martí i Pol Àlex Broch, que a més ha culminat en una exposició en Can Serra, seu de la Diputació de Barcelona, amb l'obra original, comissariada per Txema Romero.
A banda de l'exhibició, el treball es comercialitzarà en un llibre de gran format amb 278 pàgines i caixa de fusta en edició de col·leccionista --amb 50 exemplars numerats i signats-- i en edició estàndard --de 999 exemplars numerats--.
Per a la realització dels llibres, Broch va suggerir a Viladecans 17 obres del poeta, tot i que Viladecans ha revisitat completament la seva obra per al projecte, el resultat del qual ha estat 132 poemes en 17 tríptics.
CINC MOMENTS AUTOBIOGRÀFICS
Com la poesia de Martí i Pol és plenament autobiogràfica, Viladecans s'ha acostat a l'obra mitjançant una "compilació de materials" a través de l'home en cinc grans etapes biogràfiques: la crisi religiosa, el realisme històric, la malaltia, la reconciliació amb la vida i la vellesa.
El treball, que Viladecans desenvolupa des del gener passat, ha estat una relectura "de dalt a baix" de Martí i Pol, que ha traslladat a la seva obra amb una mirada global i usant un vers del poema 'Salveu-me els ulls' com a títol del llibre.
"He reflectit l'atmosfera dels poemes", ha explicat el pintor, per al que il·lustrar el reduir la poesia a un dibuix i ell, en canvi, ha intentat captar l'atmosfera per no interferir i crear un clima propici.
Així, en un primer moment vital reflecteix la vida al seu poble a Roda de Ter (Barcelona), amb elements de terra i molta fusta, reflectint l'austeritat en la vida de poble, passant després a una poesia d'amor per l'etapa 'Estimada Marta' que Viladecans ha traçat amb un component femení: "Faig un clima d'aquesta exaltació amatòria a través dels colors, formes i símbols".
La tercera etapa és el reflex de la seva malaltia --Martí i Pol ha estat diagnosticat d'esclerosi múltiple que va comportar que en la seva obra reflexionés àmpliament sobre la mort--, episodi que Viladecans ha reinterpretat de manera "més explícita" amb vidres trencats i amb la presència en l'obra de les caixes de medicaments que aquest havia de prendre --el que ha requerit d'una investigació per part seva perquè han canviat molt els tractaments de la malaltia--.
A aquesta etapa li segueix una exaltació de la vida i de l'amor davant de la mort, incloent una vessant patriòtica, el que l'artista ha plasmat amb "exaltació del color i elements inconcrets".
L'última etapa engloba les últimes creacions del poeta "relativament optimistes", que Viladecans ha traslladat a la làmina amb la presència de blaus.
El resultat és un retrat de l'home, l'intel·lectual compromès i el poeta, en una obra carregada d'art i poesia que Viladecans espera que interessi a tots els coneixedors de l'obra, no necessàriament experts en ella.
Segons la seva opinió, l'art contemporani no és un jeroglífic, sinó que l'important és situar-se davant de l'obra sense prejudicis: "L'important és si t'emociona i et suggereix alguna cosa", amb dos possibles resultats, un que emocioni en abstracte i un altre que generi identificació d'elements concrets.