Actualitzat 28/03/2015 11:35

Nachtwey, premi World Press Photo: "La societat no pot funcionar bé sense les històries que contem"

James Nachtwey, ganador del World Press Photo Award
Foto: EUROPA PRESS

MADRID, 27 Mar. (EUROPA PRESS) -

   El fotògraf de guerra i conflictes James Nachtwey ha presentat el comentat informe de les seves fotografies de la seva obra des que va començar a treballar com a reporter en conflictes internacionals, durant la vaga de fam de l'IRA, a Irlanda del Nord, el 1981, fins als atemptats de l'11 de març del 2001 a Nova York, passant pel  Salvador, Guatemala, Nicaragua, el Líban, Israel i Gaza, Afganistan, Índia, Sudan Ruanda, Sud-àfrica, Kosovo, Romania, entre altres regions.

   En total, ha recorregut més d'una vintena de països capturant imatges de la guerra, de la població que la pateix o de situacions socials "crítiques" per donar-les a conèixer al món; i ha estat guardonat amb nombrosos premis, entre els quals figuren dos 'World Press Photo of the Year', per la seva cobertura del genocidi de Ruanda, el 1994, i de la fam a Somàlia, el 1992. A més, dimecres passat va rebre a Espanya el guardó de la XIII edició del Premi Luka Brajnovic, que atorga la Universitat de Navarra (UNAV).

   El fotògraf estatunidenc ha participat aquest divendres en una trobada organitzada per la Fashion Business School (ISEM) de la UNAV, a Madrid, i presentada pel fotoperiodista espanyol Gervasio Sánchez, on ha exposat la seva visió particular sobre el seu treball: "Crec que la societat no pot funcionar adequadament sense conèixer les històries que contem".

   "Tant de bo no hagués hagut de fer-ne cap d'elles --assegura, en resposta a la pregunta de si renuncia a alguna de les imatges que ha pres--. Com deia Robert Capa, el desig ocult més profund de qualsevol fotògraf de guerra és quedar-se sense feina".

   Així i tot, reconeix que la feina dels fotoperiodistes serveix i, durant la seva exposició, ha assegurat que la visibilització per part d'aquests professionals de la fam a Somàlia va provocar una mobilització de recursos i organitzacions que va salvar 1,5 milions de vides humanes. "Aquest és el preu del Periodisme, un milió i mig de vides humanes", ha assegurat.

   A més, ha subratllat que, més enllà de les tragèdies i històries particulars, el fotoperiodisme de guerra mostra "un significat molt més gran". "És com un obrir i tancar d'ulls en el gran esquema de les coses. En aquest nanosegon d'eternitat hi ha molt més a aprendre, som testimonis de la injustícia, de la crueltat, del sofriment, de la tortura i la tragèdia, de l'enveja, de l'arrogància, però també aprenem el valor de la tolerància, de la integritat, del respecte, de l'amabilitat, del coratge, de la compassió, de l'amistat, de l'humor i del perdó".

   Per a ell, el periodisme, el fotoperiodisme, i la fotografia són "una manera de descobrir què és la veritat, un intent per ser sincer i honest i per transmetre la lluita i el sofriment de les persones".

   De fet, davant de la pregunta de si, després d'haver vist la part més gran dels conflictes armats dels últims 30 anys, genocidis i la fam, segueix creient en la capacitat de l'ésser humà, Natchwey respon: "Per descomptat que ho faig!".

   "Tot el que tenim és els uns als altres, no podem renunciar els uns als altres, és el nostre món. Si hagués renunciat a les persones a qui fotografio, i hagués perdut l'esperança, per què les retractaria?".

SENSIBILITZAR EN L'ERA DE LES XARXES SOCIALS

   D'altra banda, en relació amb la generalització del consum d'imatges i de fotografies a causa de les xarxes socials i Internet, confessa que "no sap" com mantenir la validesa d'aquest format per "atreure interès cap a una causa".

   "És un repte, això és tot. Com crees imatges que facin aixecar la gent, que tinguin impacte? Es pot fer i és el repte de qualsevol fotògraf --ha subratllat--. Crec que es tracta de donar el millor d'un mateix i esforçar-se tot el que un pugui, posar-ho a fora. Crec que els bons treballs sempre destaquen per sobre de tot".

   A més en relació amb el perill de caure a la "morbositat" a l'hora de fotografiar, ha expressat que ell intenta tenir sempre "sentit del propòsit" amb què fa les fotos.

   "Hi ha un valor en el Periodisme. La societat no pot funcionar bé sense les històries que contem i això és el que em guia. Tots els obstacles físics i emocionals a què he hagut d'enfrontar-me i superar, això és el que m'ajuda a superar-los", ha conclòs.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés