Actualitzat 07/08/2016 09:55

Una humana i contemporània 'Turandot' conquista el Festival de Peralada

Turandot dirigida por Mario Gas en el Festival de Peralada
FESTIVAL CASTELL DE PERALADA

PERALADA (GIRONA), 7 ago. (EUROPA PRESS) -

Una 'Turandot' humana i contemporània ha conquistat el públic del XXX Festival Castell de Peralada la nit d'aquest dissabte a l'estrena de la producció dirigida per Mario Gas i protagonitzada per la soprano Iréne Theorin en el paper de la princesa imperial xinesa.

Malgrat que l'òpera, basada en el clàssic de Giacomo Puccini, està ambientada al Pequín imperial, la posada en escena fa gestos de complicitat a altres èpoques històriques amb el vestidor i guió d'alguns personatges, per acabar en la contemporaneïtat en un aplaudit final sorpresa que Turandot i el príncep estranger han passat a lluir franceses actuals.

Així, la història d''eros' i 'thanatos' del compositor italià pot ser llegida en clau actual, tot i que l'òpera té molt en compte el context sociopolític de la història que Puccini va deixar inacabada.

Per completar el final, Gas ha escollit la versió de Francesco Alfano --la més usada fins ara--, en la que l'amor triomfa per sobre de la mort, i Turandot mostra el seu costat més humà.

El repte de Gas ha estat el de desmuntar la gèlida màscara històricament atribuïda a la princesa xinesa d'orígens perses, que se sent aterrida quan un jove príncep estranger aconsegueix desxifrar els tres enigmes que l'han de dur a ella, en lloc de a la mort.

Mario Gas ha volgut portar a escena una Turandot "essencialista" i sense ornamentacions que la música i la història d'amor i mort estan per sobre de tota la resta, com ha explicat el director d'escena en la presentació de la producció pròpia del festival.

L'emotiu cant de 'Nessum dorma' a càrrec del príncep estranger (Calaf) --encarnat pel tenor Roberto Aronica--, la nit que Turandot ha de descobrir el seu nom, ha despertat nombrosos aplaudiments del públic abans del final de la tercera part d'una obra que ha començat a les 22 hores i ha culminat a la 1 de la matinada després de dues pauses.

Amb direcció musical de Giampaolo Bisanti, la producció ha reunit prop d'un centenar de persones sobre l'escenari, a través d'un cor que feia de poble i en què s'ha reconegut Sonsoles Espinosa, dona de l'expresident José Luis Rodríguez Zapatero.

La música, tràgica i sensual de 'Turandot', ha estat interpretada per l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, així com pel Cor Intermezzo, cor titular del Teatro Real de Madrid.

A més de la sueca Iréne Theorin i Roberto Aronica, figuren en l'elenc Maria Katzarava, Roberto Aronica, Josep Fadó, Andrea Mastroni, Francisco Vas, Vicenç Esteve Madrid i José Manuel Díaz.

L'espectacle, que Gas dedica a José Antonio Gutiérrez, s'emmarca en el "gir essencialista" que està protagonitzant el director d'escena a favor d'un respecte i amor absolut a la música, ha explicat el dissenyador d'escenografia, Pablo Azorín a la presentació.

IRÉNE THEORIN: 100 FUNCIONS A COLL

La soprano Iréne Theorin ha encarnat Turandot en 10 obres diferents i 100 funcions, i es confessa contenta d'aquesta producció en què "menys és més" i que les coses es fan explícites sense massa voltes.

Una estructura arquitectònica mòbil inspirada en un temple oriental s'ha convertit en un escenari versàtil que s'ha convertit en localitzacions riques i diverses.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés