Publicat 26/03/2016 10:35

El Govern ultima el protocol per evitar la radicalització islamista a les aules

La consellera de Enseñanza, Meritxell Ruiz
EUROPA PRESS

"No serviria un protocol només d'intervenció"

BARCELONA, 26 març (EUROPA PRESS) -

La Generalitat de Catalunya està ultimant el protocol per combatre la radicalització islamista a les aules, ha explicat la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, que ha afegit que aviat s'estarà en disposició d'explicar-ho als centres.

El conseller d'Interior, Jordi Jané, va anunciat al novembre, després dels atemptats de París, un protocol dissenyat perquè la comunitat educativa pugui "detectar a temps fenòmens de radicalització en les aules".

En una entrevista d'Europa Press, Ruiz ha assegurat que no serà un protocol reactiu, sinó que estaran estretament lligats els àmbits de prevenció, detecció i intervenció: "No serviria un protocol només d'intervenció".

"La part de prevenció és la que exigeix més esforç, més temps i pensar bé com podem prevenir casos de radicalització islàmica", ha sostingut la titular d'Ensenyament.

Ha remarcat que és un protocol complex, que requereix temps, però que els departaments implicats estan complint els calendaris de treball que es van marcar, és a dir, a finals d'aquest primer trimestre tenir moltes de les parts de les quals consta finalitzades.

Ara, el protocol està sent objecte de treball dels equips tècnics, per després ser validat per les secretaries generals de les conselleries implicades per a la fase d'implementació.

Ha assegurat que la part de detecció dels joves que poden ser "presa" d'entitats radicalitzades és la que més correspon als Mossos d'Esquadra, que tenen major experiència en aquest apartat i poden detectar millor els indicis.

"Només que hi hagi una sospita, es treballarà perquè els Mossos facin les investigacions corresponents", ha subratllat.

La consellera ha explicat que l'àmbit de prevenció i veure quina intervenció educativa pot portar-se a terme són qüestions essencials del protocol, amb temes com la integració, la interculturalitat, els valors comuns i els processos d'identitat.

Ruiz ha assenyalat que a ningú se li escapa que adolescents estrangers o nascuts aquí de famílies foranes poden tenir "un problema d'identitat" i que cal acompanyar-los, sobretot, en cas de risc de radicalització.

COMBATRE EL FRACÀS ESCOLAR

En el protocol també hi ha col·laborat la Secretaria d'Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat, i el seu màxim representant, Oriol Amorós, ha destacat que a aquest pla també se li preveu sumar accions per combatre el fracàs escolar d'alumnes immigrants que, en alguns col·lectius, tripliquen la taxa general a quart d'ESO.

"Les causes de radicalització de les persones no són úniques i no són senzilles", ha observat Amorós en una entrevista d'Europa Press, que ha apuntat els motius socials, ideològics i, sobretot, de falta d'expectatives en la vida com a principals caldos de cultiu.

Aquestes mesures educatives han de servir per evitar una marginalitat d'aquests menors per diversitat d'origen, però sobretot per aconseguir una societat igualitària i amb "cohesió social", ha reivindicat el secretari.

ABUSOS

Quan van sortir a la llum els presumptes abusos sexuals en Maristes de Sants-les Corts, el departament d'Ensenyament va anunciar una revisió dels protocols, que està en un estadi "molt avançat".

Ha recordat que els protocols estan a disposició dels centres i que l'específic d'Ensenyament es va fer el 2012 i es va actualitzar el 2014: "Estem revisant per veure si cal incloure altres aspectes", ha afegit, sobretot pel que fa a la prevenció.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés