Actualitzat 13/12/2016 21:58

El Govern convocarà una cimera el gener per a "calendaritzar" la restricció del trànsit a Barcelona

El conseller J.Rull
EUROPA PRESS

Preveu que es comencin a aplicar "mesures tangibles" a final de 2017

BARCELONA, 13 des. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat convocarà una cimera el gener amb totes les administracions públiques i entitats per a "calendaritzar" mesures tangibles per als ciutadans en relació amb la restricció del trànsit en els accessos a l'àrea metropolitana de Barcelona durant els episodis de contaminació per elevats nivells de NO2 i PM10.

En declaracions als mitjans aquest dimarts després de la reunió de la Taula de Qualitat de l'Aire de la conurbació de Barcelona, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha destacat la importància de la cimera de gener perquè permetrà "passar de la teoria a la pràctica", i ha avançat que les mesures es començaran a aplicar a final de 2017.

La trobada tindrà presència de la Conselleria de Territori, que és qui determina els episodis de contaminació; la d'Interior, que té capacitat sancionadora i per limitar l'accés de vehicles; la de Salut; l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els grans municipis de les zones de protecció especial, entre d'altres.

Segons Rull, per regular l'accés cal garantir que el transport públic podrà absorbir la mobilitat que s'abandoni del transport privat pels episodis; determinar quins cotxes podran entrar a la zona restringida i quins no, i establir el control de cotxes prohibits en aquestes zones.

Ha considerat que aquestes restriccions puntuals per episodis de contaminació "es poden arribar a convertir en estructurals", i ha afegit que la cimera coordinarà el treball elaborat des de l'Ajuntament de Barcelona, la Diputació i l'AMB.

CONSENS ENTRE ADMINISTRACIONS

"Això és possible de fer si estem totes les administracions alineades, i per aquesta raó fa falta consens i molt sentit de la responsabilitat", ha dit el conseller, al destacar que fins ara la Taula ha permès compactar posicionaments.

Segons la seva opinió, la Generalitat té el paper de donar un "marc de coherència" als diferents protocols ja impulsats --el del AMB i el de l'Ajuntament de Barcelona--, a més de proporcionar una potència normativa perquè siguin operatius.

"No estem parlant d'una qüestió irrellevant sinó d'un problema greu que necessita respostes clares, certes i viables", ha sostingut Rull, al defensar un treball molt compactat entre totes les administracions per acabar amb la fragmentació de les mesures.

LECTORS DE MATRÍCULES

La Taula, que es ja ha reunit cinc vegades des del començament de legislatura, ha determinat alguns "aspectes determinants" per poder aplicar aquestes regulacions, com reforçar el transport públic, el que implicaria previsions d'episodis a 48 hores, analitzar franges per incrementar l'oferta, habilitar aparcaments gratuïts i regular la demanda.

Aquest organisme també veu necessària la distribució d'etiquetes i comunicació al ciutadà; modificar el reglament del trànsit per poder sancionar en cas d'incomplir la restricció; habilitar lectors de matrícules i modificar ubicacions de control, i habilitar carrils bus i bus VAO.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés