Actualitzat 05/04/2017 11:19

La Fundació Jaume Bofill demana "duplicar" la inversió en educació pública

Experts alerten de l'infrafinançament "escandalós" de les escoles catalanes

BARCELONA, 4 oct. (EUROPA PRESS) -

Un informe de la Fundació Jaume Bofill demana "duplicar" els anys vinents la inversió en el sistema educatiu català per igualar-la a la mitjana de l'OCDE --un 5,6% del PIB-- o de la UE --un 5,25%--, el que significaria invertir 5.026 milions d'euros més per arribar als 10.800 milions.

Es tracta d'un dels 12 reptes "estratègics" que plantegen 20 experts a l'anuari 2015 'Reptes de l'educació a Catalunya', presentat aquest dimarts pel director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, el director de l'informe, Josep Maria Vilalta, i autors dels capítols de treball.

Segons els experts, aquests recursos s'han de repartir "de manera selectiva" per afavorir als centres amb més dificultats socioeconòmiques amb la finalitat de promoure l'equitat i la igualtat d'oportunitats, a més de focalitzar la despesa en la innovació educativa.

Vilalta ha avisat que Catalunya té "la menor inversió en educació pública per PIB" d'Europa al destinar un 2,8 --segons dades del 2013--, per la qual cosa l'informe proposa primer arribar a la mitjana espanyola i arribar a europea en els anys següents.

Segons Xavier Martínez-Celorrio, autor del capítol 'L'impacte de la crisi i de les polítiques d'austeritat en el sistema educatiu', entre 2009 i 2013 Catalunya ha retallat 1.264 milions d'euros en educació, un 16,7% menys, situant-se al nivell del PIB del Perú, Laos o Guatemala.

"Els resultats no s'han enfonsat per la lliura voluntarista del professorat que fa funcionar un sistema infrafinançat de manera escandalosa", ha dit Martínez-Celorrio.

MERCAT LABORAL: RECLAM DIRECTE

La percepció és que el sistema educatiu obté resultats bastant satisfactoris tenint en compte els recursos que es dediquen", segons Palacín, qui avisa de dèficits estructurals que han d'atendre's amb urgència: la integració d'alumnes immigrants, finançament públic i l'abandonament.

El capítol sobre l'abandonament escolar prematur revela que aquesta taxa no té tant a veure amb el nombre d'alumnes d'origen immigrant, la despesa per alumne o la desigualtat sinó amb un mercat laboral que fa de reclam directe en no exigir una titulació superior a la Secundària.

"Si el conveni col·lectiu d'hostaleria exigís que els cambrers tinguessin educació superior no hi hauria abandonament", ha dit l'investigador Miquel Puig, qui creu que el problema no és la qualitat de les escoles catalanes sinó que el mercat ofereix feina a persones que només tenen l'ESO.

REFORMAR L'ESO I PLA CONTRA SEGREGACIÓ

Per combatre l'abandonament, també proposa reformar l'ESO afavorint l'autonomia de centres; la innovació en usos d'espais; elaborar horaris adaptats als alumnat; potenciar la participació d'allò estudiants, i garantir l'estabilitat d'equips docents, segons Jordi Musons.

Respecte a la integració de l'alumnat d'origen immigrant, l'informe considera "alarmant" els indicadors sobre escolaritat, ja que aquest alumnat mostra més fracàs escolar i cronificació de la segregació, pel que demana un pla de xoc per revertir la situació.

Una altra mesura destacada que proposen és fomentar la internacionalització i el plurilingüisme de les aules amb una estada obligatòria del professorat a l'estranger i millorant la qualitat a l'aprenentatge de la llengua estrangera, entre d'altres exemples.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés