Actualitzat 30/03/2017 07:16

Frederic Amat arriba al Thyssen: "El gran llegat de l'art del segle XX ha estat la capacitat de diluir les fronteres"

MADRID, 27 oct. (EUROPA PRESS) -

El Museu Thyssen ha obert les portes a l'artista i escenògraf barceloní Frederic Amat, a qui dedica l'exposició 'La escena pintada', que acollirà des d'aquest dijous 27 d'octubre fins al 27 de novembre, amb accés gratuït.

"El gran llegat de l'art del segle XX ha estat la capacitat de diluir les fronteres entre les diferents maneres d'expressió", ha assenyalat Amat aquest dijous durant la presentació davant dels mitjans d'aquesta exposició.

La mostra és una adaptació d'una d'anterior produïda pel Teatre Lliure de Barcelona que es va mostrar durant la temporada 2015-2016 amb el títol d''AMAT7LLIURE', que mostrava una antologia de les col·laboracions amb aquest teatre, al qual està vinculat.

Antonio Monegal, catedràtic de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (UPF), és el comissari d'aquesta mostra, que posa de manifest el caràcter investigador d'Amat a través dels seus esbossos i dibuixos preparatoris de l'espai escènic, 'storyboards' que prefiguren gestos i moviments, i quaderns de treball.

Alhora, en aquesta exposició es poden observar quaderns de treball fruit d'algunes de les seves col·laboracions més rellevants, com el muntatge d''El público' amb l'escenògraf Fabià Puigserver, 'El testamento de María', de Colm Toibín o 'Iphigenia en Tracia', de José de Nebra, l'estrena de la qual coincidirà al teatre de la Sarsuela amb les dates d'aquesta instal·lació.

Aquesta exposició es presenta com un passeig pel treball que roman ocult darrere del teló, entre bambolines, en què la pintura i les arts escèniques es relacionen i retroalimenten.

LA "PRECARIETAT" DEL TEATRE

"A l'art cal obrir-li les finestres i donar-li ales, amb risc i amb dubtes. El meu territori artístic és la incertesa, no és fàcil però és una elecció per a mi", ha reflexionat respecte al camp en el qual s'ha mogut, en què se sent un "franctirador", perquè per al teatre és un pintor i per als pintors és un "trànsfuga".

Tot i això, ha tingut unes paraules especials per a les arts escèniques: "El teatre m'ha salvat la vida. El treball del pintor és ple de soledat i el teatre et rescata". Tot i això, ha reconegut que la pintura és el refugi quan necessita buscar intimitat.

Amat també ha criticat que el teatre és "passió", que fins i tot hi ha qui "treballa gratis, o per menys de 3.000 euros a l'any" i que Espanya viu un moment de "gran precarietat" en aquest camp.

L'escenògraf i artista ha agraït que el Thyssen hagi obert les portes d'una de les sales i ha manifestat que sent una "emoció estranya" quan veu a les vitrines, a les quals s'ha referit com a "càpsules de la memòria", totes les persones que han estat al seu costat durant tota la seva trajectòria, que ha començat quan a penes tenia 17 o 18 anys.

Segons ha recordat, aquells començaments van coincidir amb el tardofranquisme, quan "tot era de color gris". En aquell context, el teatre es va convertir en un lloc de "complicitat" i de "llibertat".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés