Actualitzat 19/08/2014 12:28

El Festival de Sant Sebastià dedica un cicle a la directora pionera Dorothy Arzner

Ciclo Dorothy Arzner
ZINEMALDIA

SANT SEBASTIÀ, 19 ago. (EUROPA PRESS) -

El Festival de Sant Sebastià dedica en la seva 62 edició un homenatge a l'obra de Dorothy Arzner (1897-1979), considerada una pionera de la integració de la dona en la indústria cinematogràfica, i reivindicada com "una cineasta amb un estil i personalitat pròpies que li van valer un indubtable prestigi dins del sistema d'estudis de Hollywood".

Arzner va ser un cas excepcional en la història del cinema americà, l'única dona que va aconseguir fer-se una carrera professional com a directora en l'època daurada de Hollywood, segons ha recordat el certamen cinematogràfic donostiarra.

Nascuda a San Francisco però criada a Los Angeles, Dorothy Arzner va debutar en la direcció amb el film 'Fashions for Women' (La reina de la moda, 1927) i l'any següent es va convertir en la primera dona de la història que va dirigir una pel·lícula sonora, 'Manhattan Coctail' (1928).

Arzner va dirigir 15 pel·lícules més al llarg de la dècada dels trenta i començaments dels 40, i va treballar amb estrelles de Hollywood com Clara Bow, Katharine Hepburn, Fredric March, Rosalind Russell, Claudette Colbert, Maureen O'Hara o Joan Crawford en comèdies i melodrames que prestaven una especial atenció als personatges femenins.

SINDICAT DE DIRECTORS

El 1933, va ser la primera dona que va ingressar en el Sindicat de Directors d'Amèrica i va ser el seu únic membre femení durant diverses dècades. Tot i que el seu nom va caure progressivament a l'oblit, la carrera d'Arzner va ser reivindicada en la dècada dels 60 pels moviments feministes i va ser objecte de diversos homenatges, entre els quals hi ha el del Sindicat de Directors d'Amèrica el 1975.

"Avui la seva filmografia no només és revalorada per constituir una insòlita excepció en la història del cinema americà, sinó pels seus valors intrínsecs", ha assenyalat el Festival de Sant Sebastià, i alhora ha destacat que Arzner "va deixar la seva empremta a través d'una sèrie de pel·lícules de refinat estil visual que qüestionaven els tradicionals rols sexuals i el paper de la dona a la societat o que, segons alguns crítics, introduïen velats subtextos homosexuals en la rígida estructura del Hollywood de l'època".

La retrospectiva que el Festival de Sant Sebastià dedicarà a Dortothy Arzner consta dels 12 títols de la seva filmografia que es conserven avui dia, i està organitzada en col·laboració amb Filmoteca Espanyola. El cicle es complementarà amb l'edició bilingüe (anglès i castellà) d'un llibre sobre la cineasta escrit per Judith Mayne.

Les pel·lícules que podran veure's a Sant Sebastià són 'The Wild Party (La loca orgía)' (1929), 'Sarah and Son' (1930), 'Anybody's Woman (La mujer de cualquiera)' (1930), 'Honor among Lovers (Honor entre amantes)' (1931), 'Working Girls' (1931), 'Merrily We Go to Hell (Tuya para siempre)' (1932), 'Christopher Strong (Hacia las alturas)' (1933), 'Nana (La dama del boulevard)' (1934), 'Craig's Wife (La mujer sin alma)' (1936), 'The Bride Wore Red' (1937), 'Dance, Girl, Dance' (1940), y 'First Comes Courage' (1943).




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés