Actualitzat 30/03/2017 18:38

Una exposició fotogràfica retrata l'esperança a través de l'arquitectura erosionada

BARCELONA, 10 nov. (EUROPA PRESS) -

El Museu d'Art Contemporani Gas Natural Fenosa (MAC) ha organitzat a la sala d'exposicions de la seu de Gas Natural Fenosa a Barcelona l'exposició 'Arquitectures Negres' de l'artista fotogràfic Rubén Panete que vol transmetre l'esperança a través de fotografies centrades en l'erosió de l'arquitectura.

L'artista ha portat més de 30 peces pròpies en què és la seva primera exposició individual, i se centra en l'arquitectura industrial però també en el paisatge marítim i inclou una sèrie de fotografies del que considera "arquitectures pobres de l'esgotament europeu".

Panete (A Corunya, 1979) ha convertit els edificis i les cases en protagonistes de les seves obres i ha comentat en declaracions per a Europa Press, que li interessa la fisicitat tot i que considera l'exposició "profundament humanista", malgrat que només hi aparegui una figura humana.

Per incloure algun element físic en una exposició centrada en la imatge, hi ha una peça quadrada de granit penjada d'una paret blanca que es veu tot just entrar que l'artista pretenia anar rascant amb uns burins, tot i que en aquesta ocasió no ha estat possible, fins a deixar el terra ple de pols: "Com una mort i una resurrecció".

Per a l'artista, la pols representa la mina i l'erosió, aquest moviment de coses que és present a tota l'exposició i el plasma en un paisatge molt conegut per ell, sigui perquè és on s'ha criat o perquè és on ha viatjat i el sent seu.

"Aquest procés d'erosió és al mateix temps un procés de generació i en aquest cas ens permet entreveure l'estructura de l'arquitectura", ha explicat Panete que ha considerat que el temps permet visualitzar molta més informació i més interessant que quedar-se només amb la façana.

Les primeres preses de l'exposició estan relacionades amb el paisatge marítim, un penyal enmig d'un mar encabritat: "El mar com a moviment constant, la llum com un anar i tornar que va abraçant les coses per deixar-les morir i per tornar a deixar-les néixer, així fins a l'infinit o fins que el temps ho ensorri tot".

El vèrtex més important de l'exposició és la indústria, que Panete ha qualificat com la "ferida de la terra", se centra en les edificacions on viuen els treballadors, construïdes amb materials tan barats que s'erosionen amb facilitat i Panete ha reconegut que: "Podrien ser a qualsevol lloc perquè neixen de la necessitat d'albergar la vida dels necessitats".

MIRADA A L'ESPERANÇA

"Això és una imatge per tant no és la realitat, i com que no és la realitat perquè allò és ple de pols, no es veu així", ha comentat l'artista, i ha afegit que va passar 20 dies treballant en aquesta fotografia fins a arribar a transmetre el que ell volia.

Totes les preses, amb més o menys intensitat, han estat treballades i editades per arribar a aconseguir transmetre el que ell va sentir quan prenia la fotografia, no per transformar la imatge original, tot i que en alguns casos aquesta edició s'utilitza per jugar amb els sentiments dels espectadors i "desfer la visió preciosista".

Amb això, l'artista no pretén centrar la mirada en la desgràcia, sinó en l'"esperança", en les ganes de superar les adversitats, i ho ha relacionat amb la mala situació per la qual Panete considera que està passant Europa.

A l'exposició també s'hi pot veure una sèrie de 12 fotografies, també d'edificacions marcades per l'erosió, de diferents ciutats d'Europa, moltes d'elles marcades per la guerra: "L'erosió de la guerra també és erosió".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés