Actualitzat 31/03/2017 15:11

Espanya millora en Lectura en PISA 2015 i se situa per sobre de la mitjana de l'OCDE

En Ciències se situa en la mitjana, tot i que baixa tres punts, i en Matemàtiques segueix per sota malgrat sumar dos punts més

MADRID, 6 des. (EUROPA PRESS) -

El rendiment dels alumnes espanyols de 15 anys millora vuit punts en Lectura fins a 496 punts a l'informe del Programa per a l'Avaluació Integral d'Alumnes de 2015 (PISA) respecte a l'anterior (2012), situant-se per primera vegada per sobre de la mitjana dels països de l'OCDE (493 punts) i de la Unió Europea (494 punts).

Espanya també puja dos punts en Matemàtiques (486), tot i que continua per sota de la mitjana de l'OCDE (490) i de la Unió Europea (493). En Ciències (493) baixa tres punts, quedant-se al mateix nivell que la mitjana de l'OCDE i lleugerament per sota de la UE (495). Cal assenyalar que la mitjana dels països de l'OCDE en aquesta edició ha caigut en totes les àrees: vuit punts en Ciències, dos en Lectura i quatre en Matemàtiques.

Aquests són les principals dades d'aquest informe internacional publicat aquest dimarts 6 de desembre a escala mundial. En aquesta comparativa han participat 540.000 alumnes de 72 països, que representen a 29 milions de joves.

Les proves les van realitzar a Espanya 37.000 alumnes de 980 centres de totes les comunitats autònomes en el segon semestre de 2015 quan encara no s'havia implantat la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) en Educació Secundària Obligatòria (ESO), que és l'etapa en la qual es trobaven els estudiants examinats, la majoria de l'últim curs (4t).

Aquest estudi internacional mesura com manegen els seus coneixements en Lectura, Matemàtiques i Ciències, tot i que en aquesta ocasió, l'informe se centra sobretot en l'última d'aquestes tres competències. L'OCDE defineix la competència científica com la capacitat de l'estudiant d'involucrar-se en qüestions relacionades amb la ciència, de poder participar en discussions raonades en aquest àmbit, explicar fenòmens científics i interpretar dades.

La competència lectora, segons aquesta organització internacional, permet als alumnes entendre textos escrits, reflexionar, desenvolupar els seus coneixements i participar a la societat. La matemàtica la defineix com la capacitat per formular, utilitzar el raonament matemàtic en una varietat de contextos i prendre decisions ben fundades.

SINGAPUR EN CAP I FINLÀNDIA BAIXA

El país millor classificat en les tres àrees és Singapur, malgrat abaixar en dues d'elles: 556 punts en Ciències, dos més que a l'informe anterior; 564 punts en Matemàtiques, nou menys, i 535 en Lectura, set punts menys. A la primera de les competències, li segueix Japó (538) i Estònia (534); en Matemàtiques, Hong Kong (Xina), amb 548 punts, i Japó (532); i en Lectura, Hong Kong i el Canadà (totes dues amb 527) i Finlàndia (526).

Finlàndia en aquesta edició de 2015 experimenta un retrocés en les tres àrees avaluades, sobretot en la de Ciències, en què ha obtingut 531 punts, 14 menys que fa tres anys. Tot i així, els alumnes finlandesos segueixen molt per sobre dels espanyols i per davant de la mitjana dels dels països de l'OCDE i la Unió Europea en totes les competències.

DIFERÈNCIES ENTRE COMUNITATS

L'informe aporta per primera vegada dades de totes les comunitats autònomes en les tres competències, que mostren grans diferències de rendiment entre les quals hi ha. Algunes, com Castella i Lleó, Navarra, Madrid o Galícia obtenen resultats pròxims als dels països millor classificats a l'informe PISA 2015.

En Ciències, Castella i Lleó se situa al capdavant, amb 519 punts, 26 per sobre de la mitjana espanyola (496 punts) i a una distància de 46 punts d'Andalusia (473), la pitjor situada; en Matemàtiques, Navarra lidera la taula amb 518 punts, 32 més que la mitjana d'Espanya (486) i 66 punts més que Canàries (452), i en Lectura Castella i Lleó es col·loca al capdavant (522), 26 punts però que la mitjana i 47 més que Extremadura.

MENYS ENDARRERITS I POCS EXCEL·LENTS

Si es comparen els resultats en una escala de nivells de rendiment en Ciències, Espanya, amb un 18%, té una proporció d'alumnes endarrerits inferior a l'OCDE i la UE (22 i 21%, respectivament), alguna cosa que des del Ministeri d'Educació assenyalen com un "indicador d'equitat". Tot i això, els alumnes excel·lents en aquesta àrea representen el 5%, una dada inferior al 8% de l'OCDE i la UE.

En Lectura passa alguna cosa semblant: 16% d'endarrerits respecte del 20% i 19% de l'OCDE i la UE, respectivament; i un 5% d'excel·lents en comparació amb el 8% de l'OCDE i el 9% de la UE. En Matemàtiques, Espanya té una major proporció d'alumnes amb pitjors resultats (22%), igual que la mitjana de la UE i un punt menys que la de l'OCDE (23%), mentre que els excel·lents només arriben al 7% respecte del 10 i 11% de l'OCDE i la UE, respectivament.

LES NOIES, ELS MIGRANTS I ELS REPETIDORS

En lectura, les noies presenten més rendiment que els seus companys nois en tots els països analitzats. En Matemàtiques, els nois superen a les noies, tot i que les diferències no són tan grans com en Ciències, on els alumnes obtenen resultats significativament superiors als de les alumnes (excepte a Finlàndia o Bulgària).

L'informe indica que els alumnes d'origen migrant, en general, obtenen pitjors resultats que els alumnes natius i en això a Espanya li queda encara molt per fer, malgrat haver avançat en el terreny de la integració, segons l'OCDE. L'excepció es dóna a Singapur, Malta o Hongria, on els migrants, possiblement pel seu nivell socioeconòmic, aconsegueixen millors puntuacions.

L'alumnat repetidor segueix sent molt superior en el sistema educatiu espanyol, on un 31% ho fa una o dues vegades en Educació Secundària Obligatòria (ESO), 19 punts percentuals més que la mitjana de l'OCDE (12%) i 16 més que la UE (16%). La situació és, segons els autors de l'informe, "preocupant" en totes les comunitats autònomes, que va des del 21% de Catalunya fins al 40% de les Balears.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés